Dagens PS

Hemligstämplat: Jagarkatastrofen – en gåta

Jagarolyckan
På förmiddagen den 17 september 1941 exploderade två av Flottans jagare vid kaj. 33 personer dog och fortfarande är olyckan hemligstämplad. (Foto: Marinmuseum)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 jan. 2024Publicerad: 18 okt. 2023

Det har gått drygt 80 år sedan jagarkatastrofen vid Horsfjärden då 33 svenska sjömän dog. Dokumenten är dock fortsatt hemligstämplade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det som hände den 17 september 1941, vid ön Märsgarn i Horsfjärden söder om Stockholm, är fortfarande ett mycket känsligt kapitel i Sveriges historia.

De som var med, undrade under resten av sina liv, vad som egentligen hände. Vi som bara har läst om det, får inte heller några svar.

Flottans mest centrala vatten

Horsfjärden är jämte fjärdarna utanför Karlskrona, flottans mest centrala vatten. På öarna Märsgarn och Vitsgarn i fjärden har det sedan urminnes tider pågått militär marin verksamhet.

Under andra världskriget var det vanligt att stora enheter ur flottan agerade eller låg förtida vid öarna.

Så var det också denna morgon.

jagar
Explosionen hördes långt. På Berga Slott, tvärs över fjärden, skakade huset rejält. Den svarta rökpelaren syntes in till Stockholm. (Foto: Digitaltmuseum)

Det var på förmiddagen. Kungliga Flottans 1:a Jagardivision, bortsett från jagaren Stockholm, låg förtöjd vid jagarbryggan på ön Märsgarn.

ANNONS

Längst in vid kaj låg jagaren Klas Uggla följd av Klas Horn och Göteborg. Den saknade jagaren Stockholm var i sin tur på väg in över Mysingen och beräknades komma in och förtöja på Märsgarn vid 10-tiden.

ANNONS

Senaste nytt

Många fartyg

Vid andra bryggor på ön eller förtöjda på redden utanför, lång en ansenlig mängd fartyg beredda att försvara Sveriges neutralitet, om något skulle hända under den mycket spända tid som rådde i Europa.

horsfjärden
Brännoljan läckte ut i vattnet och antändes av hettan. Det gjorde det omöjligt att försöka få ut det oskadade fartyget ur eldhavet. (Foto: Marinmuseum)

Horsfjärden var också en mycket bra plats att öva anfall och andra stridssituationer på.

Under förmiddagen hade därför en grupp sjöflygplan från flottiljen F2 i Hägernäs norr om Stockholm, övat anfall på pansarskeppen som låg på redden i fjärden.

Två explosioner

Klockan 09.58 inträffade plötsligt en explosion ombord på jagaren Göteborg.

ANNONS

Direkt därefter en lika stor på Klas Horn. Förvirringen blev total.

Det var de stridsladdade torpederna i de aktra tubställen som plötsligt hade detonerat på båda jagarna samtidigt.

Båda jagarna började brinna från midskepps och akterut.

Olja flöt ut i vattnet kring fartygen och antändes. Värmen och lågorna var höga vilket gjorde det omöjligt att bogsera ut den fortfarande oskadade jagaren Klas Uggla som låg innerst.

jagarkatastrofen
De tre sjunkna jagarna efter jagarkatastrofen bärgades relativt snabbt. Två gick att rädda men en var så skadad att den skrotades. (Foto: Sjöhistoriska museet)

De brinnande jagarna var kraftigt skadade efter explosionerna och sjönk båda inom loppet av femton minuter. Ett dramatiskt förlopp då fartygen gick av på mitten och sjönk med stävarna sist.

Den sista jagaren låg nu på ett brinnande hav och fattade eld klockan 10.25. Fartyget sjönk 45 minuter senare.

Jagarkatastrofen var ett faktum.

ANNONS

Fler explosioner

Det var dock inte över.

Även efter att de tre fartygen lagt sig på botten, fortsatte explosioner ombord under vattnet när apterade sjunkbomber, som var inställda på åtta meters explosionsdjup, detonerade och skadade fartygen ytterligare.

Det blev en svart dag när manskapet som räddat sig i land räknades. 33 man saknades ur besättningarna, vilket ändå får räknas som uppseendeväckande lågt.

Siffran hade kunnat bli betydligt större om slumpen hade vänt den fula sidan till. Hälften av besättningarna var permitterade för dagen och stora delar av de övriga besättningarna var lyckligtvis på andra platser än där explosionerna skedde.

jagar
Det var mängder med artiklar om jagarkatastrofen i dagspressen i månader efteråt. Och än i dag berättas historien om den största olyckan i Sverige under hela andra världskriget (Foto: Örjan Sundkvist)

De tre sjunkna jagarna bärgades under våren och sommaren 1942. Klas Uggla hade för stora skador för att repareas och utrangerades.

Göteborg och Klas Horn kunde däremot renoverades och var tillbaka tjänst i slutet på 1943.

ANNONS

Men vad var det som egentligen hände och hur kunde två explosioner inträffa parallellt bredvid varandra? Rörde det sig om sabotage, olycka eller bara slump?

Två år senare

Det kom att dröja två år innan fältkrigsrätten vid kustflottan kom med sitt slutliga uttalande om jagarkatastrofen:

“Vid överblickande av utredningsmaterialet framstår det såsom anmärkningsvärt, att explosionen i tiden sammanfallit både med att flygplanen befunnit sig i närheten av jagarna och att instruktion pågått vid aktra tubstället på Göteborg. Utredningen synes dock visa, att sannolikt ingendera av tänkbara orsaker (ofrivillig avfyrning av torped eller tappat föremål från flygplan), har med olyckan att skaffa.

Som en sammanfattning uttalar fältkrigsrätten, att möjligheten av den inträffade explosionsolyckan förorsakats av en olyckshändelse av något slag, samt att särskilt på grund av antaglig orsak till olyckan icke kunnat utpekas, övervägande sannolikhet talar för att den orsakats genom uppsåtlig skadegörelse, vars förövare dock inte kunnat anträffats. Fältkrigsrätten avskriver förty målet från vidare handläggning”.

jagar
Minnesstenen efter olyckan står fortfarande kvar på Märsgarn och uppmärksammas på årsdagarna efter olyckan. (Foto: Sjöhistoriska Museet/Njord Fotogravyr)

Sedan dess har samtliga handlingar rörande olyckan varit sekretessbelagda. Detta faktum har ju i sig, varit nog med grogrund för att spekulationer och teorier om främmande makts inblandning i det som skedde.

Innan sekretessen hävs, kan vi andra dock bara spekulera i fallet.

ANNONS

Läs mer:

Om jagarolyckan vid Horsfjärden här

USAs största hangarfartyg på plats i Medelhavet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS