Dagens PS

Åhlén-familjens okända mästerverk

Han var mannen som skapade stordåd och mästerverk - utan att ha behov av uppmärksamhet. På hans lilla varv ute på skärgårdsön Ingmarsö byggde han något som närmast kan liknas vid mahognypoesi. Det svala svenska blandandes med det exotiskt italienska. Runda former som skickligt blandas med strama. Där flärd och återhållsamhet gick hand i hand.(Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 feb. 2022Publicerad: 27 feb. 2022

Bortom digra marknadsföringsbudgetar, representationsmiddagar och centrala adresser, finns det de som i det tysta, och utan vare sig ståhej eller behov av uppmärksamhet, uträttar stordåd som ingen annan än de som står dem allra närmast, kommer få njuta av.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gunnar Björklund var en sådan. På hans lilla varv ute på skärgårdsön Ingmarsö stretade han på. De som inte bodde i grannskapet eller hade vägarna förbi, levde sina liv utan att någonsin få lära hans namn.

Gunnar jobbade på med det han älskade, medan måndag följdes av tisdag och onsdag. Åren flöt på och när en båt blev klar, så sjösattes den och levererades till en glad kund.

Ett mästerverk av varje planka

Det var inte svårare än så i Gunnars båtbyggargärning. Och det var inte heller svårare än så för honom att skapa mästerverk ur plankor av ädlaste mellanamerikansk mahogny, norrlandsfur eller hederlig tung svensk ek.

Bitarna föll liksom bara på plats ur hans händer. Det hade alltid varit så, att det hade varit lätt.

En familj som väl kände till Gunnars kunskap och som gärna både stödde och tog den tillvara, var grannarna på Äpplarö.

Superentreprenören JP Åhlens hemvist

Arkipelagen med huvudön Äpplarö i mitten, hade köpts i slutet på 1910-talet av grosshandlaren och postorderpionjären JP Åhlén som byggt en magnifik sommarvilla, influerad av hans hemtrakters byggtraditioner från södra Dalarna där JPs framgångssaga en gång hade börjat.

Maja och JP Åhlén framför deras älskade Maritsgården på Äpplarö. Det var här de kopplade av som bäst – långt från stadens larm, glam och det höga tempot på kontoret.(Foto: Sjöexpress arkiv)

Han var från början född Andersson och hade redan från riktigt unga år visat sig ha intresse och talang för affärer. Första gången han märktes utanför hembygden, var när han tillsammans med sin farbror Erik Andersson, blev agent för Sveriges äldsta postorderföretag, John Fröberg i Finspång.

Det var bara att byta namn

Första gången som de båda Anderssönerna avlade besök hos Fröberg, höll det på att ta snöpligt slut – innan det ens hade börjat.

John Fröberg visade sig vara en man med klara åsikter och som inte var rädd för att lufta dem heller. De båda dalkarlarna fick frankt veta att Fröberg redan hade två Anderssons i firman och det fick räcka.

Ville de ha agenturen så fick de byta efternamn. Annars fick det vara.

Från Andersson till Åhlén och Holm

Och så blev det. Farbror Erik tog släktnamnet Holm och JP snickrade ihop Åhlén, efter Åhls socken där han var född och uppvuxen. Och företaget de startade tillsammans fick då logiskt nog heta Åhlén & Holm.

Det blev ett samarbete med Fröbergs i Finspång i fem år innan Åhlén & Holm 1899 beslutade sig för att klara sig på egen hand.

ANNONS

Senaste nytt

Kungafamiljen i över 100 000 ex

Den första produkten som slog på riktigt, och den produkt som också kom att bli förknippad med bolagen, var porträttet på kungafamiljen med Oscar II och Sofia i centrum, som sålde i svindlande 100.000 exemplar.

Den första katalogen som firman släppte, innehöll hela 272 artiklar och snart så snurrade verksamheten i Insjön i ett allt snabbare och högre tempo.

ANNONS

Allt från strumpbyxor till meta-tablett-leksaker skickades brevledes från lokalerna i Insjön och 1915 hade verksamheten vuxit sig så stor att det beslutades för flytt till Stockholm.

Lugnet från stressiga Stockholm

För att klara det dagliga höga arbetstempot på det nybyggda kontorskomplexet vid Skanstull på Södermalm, köpte JP Åhlen Äpplarö-arkipelagen och byggde upp det dalainspirerade sommarstället Maritsgården, döpt efter JPs far.

Det har hit han drog sig undan efter högt beslutstempo i hans affärer inne i staden och inte sällan vidare ut i någon av familjens båtar för att ägna sig åt favoritsysselsättningen gäddfiske.

Åhlénfamiljens centrala punkt

Maritsgården och Äpplarö blev också en central punkt för hela familjen Åhlén. Och det var också här som hans fyra barn Gösta, Ragnar, Hjördis och Gunvor lärde sig älska skärgården och båtlivet.

Familjen Åhlén gör sig redo för sommarutflykt på stora bryggan på Äpplarö med den vackra ruffbåten Hjördis, döpt efter en av JPS två döttrar.(Foto: Sjöexpress arkiv)

Det var också de och deras generation som blev de som kom att lära känna båtbyggare Gunnar Björklunds kompetens och lärde sig att på bästa uppskatta hans fantastiska förmåga att skapa vackert.

ANNONS

– Familjen Åhlén höll nog Gunnar lite under armarna, berättar Torkel Welin-Berger, barnfödd i familjen Åhlén och som vuxit upp med Gunnar som båtbyggandets stora idol.

Men inte bara av välgörenhet, är Torkel noga med att belysa. Gunnars kunskap om att foga ihop trä var unik. Och när vi i familjen behövde båthjälp, så var Gunnar det naturliga alternativet.

En ny skärgårdspendlare

När pappa JP Åhléns gamla 26-fots Chris Craft ”JP III” tjänat ut, behövdes en ny snabb skärgårdspendlare mellan staden och Äpplarö. En mahognyracer skulle det vara igen – plasten ansågs inte ännu gott nog för familjen Åhlén.

En Owe Forslund-ritad Essbåt hade absolut kunnat vara ett alternativ, Men Gunvor Welin-Berger, som var den som drev frågan, ville ha lite mer glamour över det hela.

Hon hade sett bilder från Carlo Rivas varv nere i Italien och tyckte att den nya båten skulle vara någonstans mitt emellan en Essbåt och de glamourösa båtar som Riva byggde.

Gunnar Björklund vidtalades om planerna och om Gunvors tankar och ombads att fundera på saken. Han var inte mannen som satt med penna och papper och tänkte.

Med omsorg byggdes en modell

ANNONS

Hans visualiseringsredskap var stämjärn och filar. Ett stycke mahogny letades upp och han började sakta karva fram en modell för att visa vad han ville bygga.

Sakta men säkert växte formerna fram av en racer som exakt var det som Gunvor eftersökte. Där det svala svenska skönt blandandes med det exotiskt italienska. Där runda former skickligt blandandes med strama. Där flärd och återhållsamhet gick hand i hand.

Sjökatten blev nog Gunnar Björklunds mästerverk- både snickerimässigt samt med alla de tekniska finurligheter som han packade båten full med. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Beställningen lät inte vänta på sig och snart var spantresningen under full gång inne i verkstaden.

–Bortsett från Gunnars vanliga hantverksskicklighet, så var han en mästare med yxan, säger Torkel Welin-Berger.

En mästare i arbete

Glömmer aldrig när han hade yxat fram det ena extremt kurviga och runda skarndäcket på ena sidan ur en bit mahogny. Hur han sedan yxade fram den andra sidans bit – exakt likadan men spegelvänd – var ett ögonblick som jag aldrig glömmer.

Torkel Welin-Berger bakom ratten på den nyligen sjösatta Sjökatten. I stort sett allt utom ratt och instrument är made by Björklund, Ingmarsö (Foto: Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Så småningom blev Sjökatten, som båten döpts till, färdig och årtalet skrevs då 1957. Ett smycke fyllt med alla de klurigheter och finesser som uppfinnarsjälen i Gunnar hade adderat.

Först i världen med unikt reglage

Gunvor hade, med erfarenheter från familjens gamla Chris Crafts, frågat om inte Gunnar kunde hitta på ett reglage som skötte både växel och gas i ett.

Några kvällars arbete i verkstan på varvet krävdes, med kanske världens första enspaksreglage som resultat, som till Gunvor Welin-Bergers stora glädje hamnade i Sjökatten.

-När Sjökatten skulle levereras till familjen Welin-Berger, tog pappa Gunnar båten in till Stockholm och lade till vid KMKs brygga i Djurgårdsbrunnsviken, säger Gunnars dotter Gunilla Rydback.

Efter en sommar med en alldeles för svag Interceptor V8 blev det bättre fart med en storvolymig Lincoln. 43 knop loggades hon till när det gick som bäst. (Foto: Sjöexpress arkiv)

När pappa kom in till bryggan stod en grupp amerikaner där. Hamnkaptenen fick stränga order att inte släppa ombord någon på Sjökatten, för pappa förstod väl lite att det där reglaget nog var lite extra.

Kopierades av Morse och Evinrude

ANNONS

Men när han kom åter efter besöket hos Welin-Berger, var sittbrunnen full med jänkare. Och året efter presenterade amerikanska Morse och Evinrude enspaksreglaget, som alltså från början är en svensk uppfinning.

Sjökatten kom att bli en mycket kär medlem av båtfamiljen ute på Äpplarö. Originalmotorn, som var en 185 hästars Interceptor V8, inköpt från Owe Forslund, bedömdes redan efter första sommaren vara för svag.

Den fick lämna plats åt en betydligt kraftigare 375 hk stark Lincoln-motor, som gav en bit över 40 knop på topp. Kraften i maskin var en tillgång.

Snabb och effektiv livräddningsbåt

Speciellt när Gunnar Björklund hade hand om båten när Welin-Berger lämnat Äpplarö för hösten. Då fick Sjökatten ofta agera livräddningsbåt då Gunnar skötte den verksamheten i arkipelagen.

Till höger ligger Sjökatten vackert akterförtöjd vid familjen Åhléns andra sommarställe på Värmdö. Till vänster ses familjens vackra motoryacht Hippocampus – självklart också ett mästerverk signerat Gunnar Björklund. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Efter att ha sålts från Äpplarö på 1970-talet. passerade båten ett antal ägare innan nuvarande ägaren, Niklas Kahn, köpte henne för fyra år sedan.

Niklas själv har känt till och hört historier om Sjökatten under hela sitt liv, då hans far tillbringade många av sina ungdomssomrar på Ingmarsö och var väl bekant med Gunnar Björklund.

ANNONS

Idag toppar Sjökatten ”bara” drygt 30 knop, något som nuvarande ägaren Niklas Kahn drömmer om att justera uppåt rejält.(Foto: Anders Værnéus)

-Sjökatten har varit lite av en drömbåt ända sedan jag var liten, säger Niklas. Men både jag och pappa trodde båten var borta sedan länge. Så när hon plötsligt dök upp hos en äldre herre ute i Saltsjöbaden.

Snett förifrån är likheten med en Riva slående. Något som Niklas Kahn verkligen inte ser som negativt. (Foto: Anders Værnéus)

Ett års dialog för att få köpa Sjökatten

Jag blev överlycklig och började självklart att sakta höra mig för om hon kunde bli till salu och efter ett års samtalande, så blev hon min.

De flesta instrumenten är original. Den blåa nyckeln på instrumentbrädan är ett universalverktyg som används för att lyfta och öppna i stort sett allt ombord. (Foto: Anders Værnéus)

Eftersom Sjökatten aldrig har blivit vanskött men aldrig heller genomgått någon topprenovering, så är hon idag i ett mycket trevligt och orört originalskick. Den gamla stora V8:an har idag fått ge plats åt en modernare maskin som dock Niklas anser vara i minsta laget.

Med en egen logga ingjuten i rattcentrum är det ingen tvekan om var Sjökatten är byggd. (Foto: Anders Værnéus)

ANNONS

-Det skulle vara kul att ge henne sin ursprungliga toppfart åter, säger Niklas. Idag toppar hon bara strax över 30 och det känns verkligen att hon ropar efter mer kraft.

Saknaden av kraft på topp känns verkligen i båten. Hennes acceleration är det inget fel på men motorn får jobba väl mycket för att hålla fart.

Förarplatsen är både bekväm och skyddad och bjuder en skön och behaglig resa genom skärgården. Och ju längre vi åker, desto trevligare känns det att vara ombord.

Niklas visar alla små och roliga detaljer som fortfarande finns bevarade från Gunnars påhittiga sinne och Niklas relation till båten känns verkligen både äkta och genuin.

Sjökatten har hittat hem igen och med Niklas vid ratten kommer både Sjökatten och historien runt henne, bevaras till framtiden.

Fler artiklar om entreprenörer och deras båtar:

Redaktionens favorit: Skärgårdens kungar. Dagens PS

ANNONS

Superentreprenören och hans fantastiska yachter. Dagens PS

Historien om Sveriges mest legendariske seglare. Dagens PS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS