Dagens PS

Här tänker de bygga världens längsta bro

världens längsta bro
Världens längsta hängbro är i vardande. Dock inte utan problem. (Foto: Gabriele Martufi/Youtube)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 nov. 2023Publicerad: 05 nov. 2023

Världens längsta hängbro håller på att byggas. Men projektet hotas av såväl mänskliga som fysiska hot.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Italiens parlament har godkänt en plan för att bygga världens längsta hängbro.

Den ska gå mellan Sicilien och fastlandet, men är inget problemfritt bygge.

Kraftfulla vindar, kraftiga vågor och jordbävningar är några av hoten, konstaterar WSJ i en genomgång av hur man tekniskt ska kunna genomföra brobygget.

Det finns fler hot kring den 3,2 kilometer långa bro det i så fall skulle handla om.

Det som gör flest italienare skeptiska är kanske de historiska skälen.

Finns skepsis

När britter och amerikaner säger ”when hell freezes over” för att beskriva något så långt bort att det nästan är löjligt, säger italienarna ”Jag gör det när bron till Messina är klar”.

Drömmen om en bro mellan fastlandet och Sicilien över Messinasundet har nämligen funnits ända sedan romartiden.

ANNONS

Även i modern tid har projektet förhalats och försenats till den grad att många tvivlar på att det kommer att bli av.

ANNONS

Senaste nytt

Projektet föll

2006 fick ett konsortium med namnet WeBuild, lett av italienska Salini Impregilo, uppdraget att bygga bron.

När dåvarande regering föll året därpå föll även projektet och har samlat damm sedan dess.

Nu har Giorgia Melonis regering tagit upp broprojektet igen och återupplivat planen från 2006, skriver CNN.

Transportminister Matteo Salvini satsar hela sin prestige på broprojektet.

Kan få bygga

WeBuild, som stämde regeringen för kontraktsbrott efter sammanbrottet 2007, har fortfarande första tjing på bygget men det finns ”intresse från hela världen, inklusive Kina”, berättade Salvini för journalister när han presenterade den avdammade planen.

ANNONS

50 miljarder kronor beräknas själva bron kosta och till det kommer 75 miljarder kronor för infrastrukturen runt bron, inklusive vägar och järnvägar, terminaler och annat.

Ingen fara, säger Matteo Salvini som menar att det kommer att kosta mer ”att inte bygga bron än att bygga den”.

En bro av utmaningar

Bortsett från kostnaderna och historien har brobygget två andra utmaningar.

Maffian är en av dem. En studie hävdar att delar av projektet riskerar att hamna under kriminell kontroll.

Inte heller det oroar Salvini.

“Jag är inte rädd för kriminell infiltration,” sade han nyligen i parlamentet, “vi kommer att kunna garantera att de bästa italienska, europeiska och globala företagen arbetar där. Det kommer att finnas tillsynsorgan som vi arbetar med för varje euro som investeras på bron”.

Svår jordbävning

ANNONS

Svårare är de geofysiska problemen.

Messinasundet ligger längs en förkastningslinje där en jordbävning på 7 1 1908 dödade mer än 100 000 människor.

Det är fortfarande den dödligaste seismiska händelsen i Europa hittills.

Även vattnet är turbulent med så starka strömmar att de ofta river tång från havsbottnen.

De ändras var sjätte timma, enligt amerikanska Nasa som noterat att vågmönstren är så starka att de är synliga från rymden.

Relaterad läsning:

Nya siffror: Italiens ekonomi på tomgång – Dagens PS

Jobb på distans? I den här italienska byn bor du gratis – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS