Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Potatisen banar väg för allergivänlig matrevolution

För konsumenten är potatisbaserade alternativ attraktiva bland annat på grund av den neutrala smaken och att det ger allergivänliga produkter. (Foto: Veg of Lund)
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 29 aug. 2023Publicerad: 17 aug. 2023

Marknaden för växtbaserade alternativ till mejeri- och köttprodukter växer i takt med att konsumenter fokuserar mer på hållbarhet, hälsa och etik. Den svenska uppstickaren Veg of Lund ska bli en global aktör inom växtbaserad mat genom att utvinna och förfina de bästa egenskaperna hos potatisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det växande foodtechbolaget genomför nu en företrädesemission där de ska ta in cirka 24 miljoner före emissionskostnader.

För konsumenten är potatisbaserade alternativ attraktiva bland annat på grund av den neutrala smaken och att det ger allergivänliga produkter.

För matindustrin bidrar även hållbarhetsaspekten – gynnsamma egenskaper när Veg of Lund ska plocka marknadsandelar.

I Bolagskollen hör du börsnoterade Veg of Lunds relativt nytillträdde vd berätta om förklaringen till bolagets kraftiga tillväxt, om strategin för global expansion och andra spännande planer.

”Vi möter intresse och uppmärksamhet från världens alla hörn för att det här är en så pass ny och unik produktportfölj – för oss gäller det att varsamt välja ut de mest attraktiva marknaderna för vår fortsatta expansion”, säger Fredrik Carling, vd för Veg of Lund.

I Bolagskollen hör du börsnoterade Veg of Lunds vd Fredrik Carling berätta om bolagets kraftiga tillväxt, strategin för global expansion och andra spännande planer.

Ny strategi – nya produkter och marknader

Bolagets senaste kvartalsrapport uppvisar en imponerande omsättningstillväxt på 115 % jämfört med första halvåret 2022.

ANNONS

Förklaringen till den kraftiga tillväxten är mångfacetterad. Genom att ingå avtal med distributörer i fler länder och att ingå licensavtal på nya marknader ska Veg of Lund nå långt många fler konsumenter med sin banbrytande produkt.

Parallellt med att man tagit sikte på nya marknader utökar man också produktportföljen med fortsatt innovation.

Utöver de växtbaserade alternativen till mjölk säljer bolaget smoothies i flera smaker. Därtill utvecklar man potatisbaserad glass och ett potatisbaserat alternativ till kött.

”Det är svårt och kostsamt att för egen maskin ta produkter till nya marknader. Vad vi har gjort nu är att växla om – enkelt uttryckt tar vi hjälp av andra aktörer, såsom livsmedelskedjan Migros i Schweiz, i att ta produkten till nya marknader”, säger Fredrik Carling.

ANNONS

Senaste nytt

Investera i framtidens mat

För att möjliggöra bolagets expansion av såväl produktportfölj som marknad genomför Veg of Lund en företrädesemission av units bestående av aktier, vilken offentliggjordes den 4 augusti 2023.

Företrädesemissionen kommer vid full teckning att tillföra Veg of Lund cirka 23,7 MSEK, före emissionskostnader.

“Inom några år ser jag att vi är ett självfinansierat bolag som finns på flera kontinenter och är en basvara i marknaden”, säger Fredrik Carling.

ANNONS

Du kanske även är intresserad av:
Potatisdryck utmanar växtbaserade marknaden
Så skapar Rolf framtidens skog: ”En självklarhet för mig”
”Så många träd kommer vi plantera fram till 2032”

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS