ANNONS

Straffavgift för suv-ägare nytt förslag

jeep.jpg

Omställningen av den fossiloberoende bilflottan går för långsamt, skriver Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson och klimatchef Sven Hunhammar på SvD:s debattsida Brännpunkt.

Den så kallade Supermiljöbilspremien på 40.000 kronor som regeringen utlovar i budgeten beskrivs som ”en god morot”.

”Om den utnyttjas fullt ut kommer den dock bara att räcka till ungefär en halv procent av nybilsförsäljningen och en promille av hela bilparken efter tre år till en hög kostnad för skattebetalarna”, skriver Axelsson och Hunhammar i SvD.

ANNONS

Det räcker alltså inte med en morot utan enligt Naturskyddsföreningen behövvs också en piska. Nya styrmedel föreslås för att få bilköparna att välja energieffektivare bilar. I Frankrike får köpare av törstiga bilar betala en straffavgift.

Svante Axelsson och Sven Hunhammar förespråkar ett liknande system i Sverige.

”Det innebär att SUV-arna, istället för skattebetalarna, får subventionera elbilarna”, skriver de två på Brännpunkt.

LÄS MER: ”Det ska vara dyrare att köra stadsjeepar” (SvD Brännpunkt) »

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS