Dagens PS

Xiaomi: Ny utmanare på elbilsmarknaden

Xiaomi
Om du blir ikappkörd av denna front, vilken tillverkare skulle du då gissa att du hade i backspegeln? Likheterna med Tesla och Porsche Taycan är förvillande. (Foto: Xiaomi)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 jan. 2024Publicerad: 08 jan. 2024

Snart två år försenad släpps snart den första elbilen från den kinesiska mobil-tillverkaren Xiaomi. Men är det något att vänta på?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Redan i mars 2022 skrev vi för första gången om att en ny serie elbilar var på gång från den kinesiska tech-jätten Xiaomi.

Sedan dess har det dock varit knäpptyst från österled – i alla fall gällande Xiaomi.

Nu berättar Autoweek att Xiaomis nya biilar verkligen står för dörren, och att företagets mål är högt ställda på elbilsmarknaden.

elbil
Tar du två delar Tesla och en del Porsche, får du nya Xiaomi SU7. Ytterligare en utmanare i genren snabba, slanka sedaner. (Foto: Xiaomi)

Som så många andra tillverkare som kastat sig in på elbilsmarknaden, siktar även Xiaomi in sig på segmentet med strömlinjeformade prestanda-sedaner.

Tydlig målbild

Med en design som till väldigt många delar, är inspirerad, om vi ska välja ett snällt ord, av Tesla, är det just Tesla och Porsche som Xiaomi säger sig ha på kornet.

elbil
Du behöver dock inte lägga designen på minnet. Det kommer dröja ett antal år innan Xiaomi hittar utanför den kinesiska marknaden. (Foto: Xiaomi)
ANNONS

Siktet är inte inställt på att bli en dagslända på marknaden.

I runda slängar har bolaget redan lagt närmare 15 miljarder kronor i utvecklingskostnader, och målet är att bli en av världens fem största biltillverkare inom 20 år.

ANNONS

Senaste nytt

Lång räckvidd

Xiaomis första modell är döpt till SU7, där SU står för Speed Ultra.

Med ett antal olika el-motorkonfigurationer från 295 till 667 hästkrafter, levererar SU7 med toppalternativet en acceleration på 2,8 sekunder upp till 100 km/h och har en räckvidd på cirka 80 mil.

elbil
Med stor integrerad megaskärm hoppas tillverkaren på att locka nya kunder. Konceptet är dock redan tio år gammalt på marknaden. (Foto: Xiaomi)

Motoralternativen har Xiaomi lite märkligt döpt efter klassiska förbränningsmotorer.

Ser du bilar med beteckningen HyperEngine V6 och V6s, eller HyperEngine V8 och V8s, är det alltså ändå elmotorer det rör sig om.

ANNONS

Den första bilen beräknas släppas på marknaden under 2024.

Försäljningen är till en början helt inriktad den inhemska kinesiska marknaden. Det kommer följaktligen dröja innan vi får se en Xiaomi på svenska gator.

Läs mer:

Om den nya kinesiska bilen här

Ökad oro när elbilarna tar över (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS