Dagens PS

BMW i5: Gör det svettigt för konkurrenterna

BMW i5
Vi provkörde helt nya elektriska BMW i5 i Portugal. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 okt. 2023Publicerad: 02 okt. 2023

Sedan 1972 har BMW:s 5-serie varit en av märkets viktigaste modeller. Vi begav oss till Portugal för att köra den åttonde generationen i ledet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den största nyheten med nya 5-serien är att den går att få i helt elektriskt utförande – i form av modellen BMW i5.

På plats i Portugal var det den enda varianten vi fick testa medan provkörningar av övriga drivlinor får vänta.

Med det sagt kommer alla BMW 5-serie vara elektrifierade på ett eller annat sätt. Antingen i form av en mildhybridlösning, laddhybrid, eller renodlad elbil. Både raka sexor och V8-motorer kommer att finnas kvar i utbudet.

Effekten varierar mellan 207 och 601 hästkrafter för den svenska marknaden, tills M5 visas upp under nästa år.

I Sverige väntas antingen laddhybriden eller den renodlade elbilen bli storsäljare, och då i kombi-utförande som dyker upp under 2024.

BMW 5-serie har erbjudits som kombi sedan 1991.

 i5
BMW i5 är den första elektriska 5-serien. (Foto: BMW)

En riktigt rik historia

ANNONS

BMW inledde sin presentation av nya 5-serien med en video av bestämt nostalgiskt snitt.

Enligt tyskarna rör det sig om världens mest framgångsrika affärssedan, och har sedan 1972 tillverkats i över 10 miljoner exemplar.

Modellen sägs kombinera ”komforten av 7-serien med sportigheten av 3-serien” och tyskarna pratade mycket om körglädje, vilket har varit en distinkt del av märkets DNA sedan 70-talet.

Nya 5-serien är tänkt att kombinera inslag från historieböckerna med framtiden, varför nya i5 är en sådan viktig modell för det bayerska märket.

Introduktionen av nya i5 innebär även att BMW numera har en batterielbil i varje segment.

Med nya BMW 5-serie lägger tyskarna enormt mycket krut på mjukvara – ett område där de börjar köra ifrån många av sina konkurrenter – samtidigt som hållbarhet är en hjärtefråga.

 i5
Nya BMW i5 är tänkt att kombinera sport och lyx. (Foto: BMW)
ANNONS

Senaste nytt

Digitalisering och lyx

ANNONS

På plats i Portugal fick vi provköra både instegsmodellen i5 40e samt toppmodellen i5 M60.

Exteriört har BMW tagit ett kliv bort från märkets mer traditionella formspråk, men inte tagit samma väg som den mer kontroversiella flaggskeppsmodellen i7.

Resultatet är polariserande och tyskarna har inte riktigt fått till det med designen.

På insidan möts du av en hög dos digitalisering, med en svepande infotainmentskärm på 14,9 tum, 40 säkerhetssystem och enormt många uppkopplingsmöjligheter.

Körning med autonoma inslag

Nya 5-serie erbjuder körning med autonoma inslag. Exempelvis går det att byta fil genom att titta i backspegeln, och infotainmentsystem bjuder på applikation som Youtube. Det går även att spela spel när det vankas laddstopp.

Kvalitetskänslan är hög och det finns många inslag från 7-serie. Att BMW gjort 5-serie till en lyxbil är tydligt, särskilt när man tittar på bilens dimensioner som bräcker fem-metersgränsen, en siffra som förr i världen endast förknippades med renodlade limousiner.

BMW
BMW satsar stenhårt på digitalisering. (Foto: BMW)
ANNONS

En instegsmodell som heter duga

Vår körning inleddes bakom ratten på i5 e40, som skickar ner 340 hästkrafter till bakhjulen. Räckvidden är 582 kilometer och bilen kan laddas upp till 205 kW.

Fjädringen är mjuk, men snäppet styvare än utgående generationen. Trots det är den en fena på att hantera de förfallande portugisiska vägarna.

I högre hastigheter, mer lämpade för Autobahn, sipprar en del vindljud in från backspeglarna, men i övrigt möts man av en bestämt tyst och behaglig kupé.

Baksätet är rymligt, med bra benutrymme och högt i tak.

biltest
BMW 5-serie är numera över fem meter lång. (Foto: BMW)

På motorväg känns i5 solid och komfortnivån gör att du med lätthet kan korsa kontinenter.

På laddfronten erbjuder BMW numera Plug & Charge vilket innebär att bilen sköter all debitering vid laddning och att man således bara behöver koppla in sladden för att ladda.

ANNONS

Det går att ha upp till fem operatörer kopplade till ens abonnemang, förutsatt att de erbjuder Plug & Charge, vilket i Sverige bara är Ionity som, i skrivande stund, gör.

BMW i5 som hemma

Styrningen är kommunikativ och man känner sig engagerad i körupplevelsen. På slingriga landsvägar känner sig i5 som hemma.

Chassit är enastående bra. Att avverka kurva efter kurva i hög takt är enkelt men saknar en viss lekfullhet.

5-serie är oerhört tillmötesgående och trots dess höga vikt på 2,2 ton, upplevs den som flink.

Fyrhjulsstyrningen, ett måste om du ska navigera genom trånga portugisiska byar, ökar högfartsstabiliteten samtidigt som den adderar smidighet.

Plattan i mattan möts inte av någon nackbrytande acceleration, utan i5 e40 har lagt mer krut på att vara vettig. Under 2024 lanseras även en variant med fyrhjulsdrift.

BMW
BMW 5-serie saknar en lekfull sida men är ändock imponerande. (Foto: BMW)
ANNONS

Toppmodellen stavas BMW i5 M60

Vi gavs även möjlighet att testa toppmodellen i5 M60 med hela 601 hästkrafter som går ner i backen via alla fyra hjul.

Likt i7 M70 erbjuder den styvare fjädring, som dock inte räds ojämnheter. Gasen i botten i i5 M60 möts av våldsam acceleration och man nosar snabbt på frihetsberövande hastigheter.

Den bjuder tveklöst upp till dans och du kan ta dig an valfri kurva i raskt tempo och komma ut på andra sidan utan incident.

Rent kördynamiskt uppträder i5 paritet med vad man kan förvänta sig av en sedan från det tyska märket. Även i M60-utförande blir aldrig i5 genuint rolig att köra, men det är omöjligt att inte imponeras av dess atletiska färdigheter.

Körupplevelsen påminner om det du förväntar dig av en BMW 5-serie, eldriften till trots, vilket innebär att den känns som en BMW i första hand och en elbil i andra.

Det är en egenskap som nästintill alla märkets elbilar besitter, däribland iX1, i4, och i7.

Biltest
Toppmodellen är i5 M60 tills M5 dyker upp under nästa år. (Foto: BMW)
ANNONS
Biltest
BMW I5 M60 har 601 hästkrafter och 820 newtonmeter. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

Nya BMW i5 tar sig an segmentet för elektriska sedaner med pompa och ståt.

Konkurrenterna återfinns i form av Lucid Air, Mercedes-Benz EQE och Tesla Model S.

Vid första bekantskap utmärker sig BMW 5-serie genom sitt baksäte, kvalitetskänsla och en körupplevelse som känns bestämt premium. Ett mer utförligt grupptest på hemmaplan får emellertid utröna vem som är herren på täppan i segmentet.

Nya i5 imponerar sett till körupplevelse och paketering, trots att nya 5-serien inte är en renodlad elbil. Den erbjuder en hög kvalitetskänsla och en körupplevelse där avvägningen mellan sport och komfort är välkalibrerad.

Prismässigt börjar i5 e40 på 815 000 kronor medan man får hosta upp 1 257 000 för toppmodellen i5 M60. Lanseringen sker senare i oktober.

biltest
BMW i5 är enormt viktig för märket. (Foto: BMW)
ANNONS

BMW i5 eDrive40 (2024)
Motor: Elmotor bak, 340 hästkrafter, 430 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 6,0 sekunder.
Toppfart: 193 km/h.
Elektrisk räckvidd: 582 km.
Vikt: 2 205 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 5060/1900/1515 mm.
Pris: från 815 000 kronor

BMW i5 M60 (2024)
Motor: Elmotor bak, fram, 601 hästkrafter, 820 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 3,8 sekunder.
Toppfart: 230 km/h.
Elektrisk räckvidd: 516 km.
Vikt: 2 205 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 5060/1900/1515 mm.
Pris: från 1 257 000 kronor

Redaktionens första intryck av BMW i5
Slutbetyg: 4,5/5

Nya BMW i5 tar det traditionella BMW-receptet i form av ett fokus på körglädje och innovation men kombinerar det med elektrifiering.

Enligt märket är det en fråga om att kombinera både lyx och sportighet, något som nya BMW 5-serie lyckas väl med.

Läs även:

Nya Mercedes E-klass provkörd – kungen av komfort

Nya BMW i7 M70 provkörd – inte elbilen du vill ha

ANNONS

BMW iX1 testad – äkta premium på instegsnivå

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS