Dagens PS

Här är BMW:s mest udda fåglar

BMW XM sticker ut
När BMW släppte sin 738 hästar starka supersuv XM 2023, var det den mest kraftfulla BMW:n någonsin som tog plats på världens gator. (Foto; BMW)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 apr. 2024Publicerad: 23 apr. 2024

Ända från starten har BMW:s bilar berört, upprört, förvånat och fascinerat. Här är fem av de många modeller som stuckit ut genom åren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns få bilmärken som berört så mycket genom åren som BMW. Deras historia rymmer allt från lyxigaste lyx till enklaste enkla.

Vi har grävt runt i deras historia och plockat ut fem modeller som vi tycker sticker ut lite extra i tidslinjen. Hoppas du håller med.

BMW 3/15 – 1928

Den fösta BMWn var ingen BMW útan en "stulen" Austin.
Så här såg världens första BMW ut. Som egentligen var en engelsk Austin från början. (Foto: WikiCommons/MartinHansV)

Egentligen höll ju BMW inte alls på med bilar från början. I deras verkstäder byggdes flygmotorer och annat ingenjörstekniskt, men bilar höll de sig ifrån.

Men när de köpte fabriken Fahreugfabrik Eisenach, fick de en bil på köpet. Företaget licensbyggde Austin Seven för marknaden på kontinenten, och den licensen tog nu alltså BMW över.

Efter några år av förändringar på bilen, släpptes den 1932 under det egna namnet BMW 3/20 och banden med England skippades.

Och resten – ja det är ju historia.

ANNONS

PS. Cirkeln slöts på ett kul sätt när BMW 1994 köpte upp Rover Group, resterna av det företagskonglomerat som Austin en gång verkade i.

ANNONS

Senaste nytt

BMW 501 – 1952

Vacker med dyr. Och tyvärr otroligt slö.
Vacker som få. Dyr som få och slöare än de flesta. BMW 501 var ingen framgångsrik bil på marknaden.(Foto: WikiCommons/LSDSL)

När Tyskland så sakteliga började repa sig efter krigsslutet 1945, ville de hänga på det tillväxttåg som rusade genom den Europeiska efterkrigsekonomin.

Företagets kliv in i det högre segmentet gjordes med den bedårande vackra och strömlinjeformade limousinen BMW 501.

En orgie av svepande linjer och runda former gav den snart smeknamnet Barock-ängeln.

Men lika vacker som bilen var, lika trött var den 64 hästar starka raksexan som ingenjörerna petat ned under huven. Den stackars motorn förväntade sätta tillräcklig fart på den 1,5 ton tunga bilen, vilket självklart var ett omöjligt uppdrag.

Inte blev det bättre av att bilen kostade motsvarande fyra årslöner för en vanlig tysk arbetare. Försäljningsframgångarna uteblev. Bolaget själva har torrt konstaterat att 501 “inte blev en kommersiell framgång”.

ANNONS

BMW Isetta – 1955

BMW Isetta blev en storsäljare men ingen kassa-ko.
I ett desperat försök att hitta en ny marknad, köpte BMW loss rättigheterna till den italienska mini-bilen Iso. (Foto: BMW)

Efter misslyckandet med BMW 501 och andra inte heller så lyckade satsningar, behövde BMW hitta en bil som sålda bra och som bidrog effektivt till en bättre kassa.

I ett desperat försök att hitta en ny marknad, köpte man loss rättigheterna till den italienska mini-bilen Iso, och gav den namnet BMW Isetta.

PÅ ett sätt var satsningen helt rätt. Bilen sålde som smör. Var smidig i trafiken och passade bra som en storasyster till Vespor och skotrar.

Trots försäljningsframgångarna med den billiga bilen, gav just varje sålt exemplar inte så mycket bidrag till kassan.

Jakten på pengar fick fortsätta på andra platser.

BMW 3.0 CSL – 1973

ANNONS
Tuff, tuffare, tuffast. BMW 3.0 är bland det vackraste som fanns på gatorna på 1970-talet.
När skönhet och rå styrka möts, då blir det så här fränt. (Foto: BMW)

Ekonomin redde hur som helst upp sig och BMW kunde blicka framåt med större bilar som med större prislappar kunde locka en ny publik till märket.

Efter succéerna med 1601 och 2002 släpptes 3.0 CSL. En bil som av många anses vara en av de vackraste efterkrigscoupéer som byggts.

Som krona på CSL-verket byggdes också några extra tillfilade exemplar av den vackra bilen, menad för att kunna tävla i European Touring Car Championship.

Bilen var egentligen för potent för att klassas som laglig på gatan, men genom några smarta ingenjörsdrag, lyckades BMW få modellen in i standardreglementet.

En av tidernas vassaste gatbilar var därigenom född. Och läs gärna mer om denna stadsracer här.

BMW i3 – 2013

BMW i3 blev en mycket annorlunda pjäs i märkets modellprogram.
Söt, annorlunda och utskälld. BMW i3 fick utstå mycket. (Foto: WikiCommons/Vauxford)
ANNONS

Undrar om BMW själva förstod hur tidigt ute de var på marknaden när de släppte sin i3 2013? Förmodligen inte, eftersom den tidiga elbilen även internt fick utstå mycket kritik.

Wieland Bruch, en av de som var med och tog fram i3, berättade att “det fanns röster internt som menade att ingenjörerna som tog fram i3, slösade bort de pengar som alla andra tjänade ihop”.

I dag är nog företaget mycket tacksamma för vad i3 gav bolaget i form av elektrisk kunskap och ett litet tidigt hörn av elbilsmarknaden.

Den blev ingen storsäljare men med sin tuffa och vågade design, var det ändå några tårar som föll när bilmodellen lades ned 2022.

Passa också på att läsa om företagets limousiner som är byggda för att klara en direktträff. Dagens PS.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS