Dagens PS

Scanias motgångar: ”Har klippt allt med Ryssland”

Christian Levin, vd Scania
Christian Levin, vd Scania. (Foto: Dan Boman/Scania)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 07 juli 2023

Kriget i Ukraina har gjort att ledningen för lastbilstillverkaren Scania har avbrutit alla leveranser till Ryssland. Nu klipper Ryssland alla band med tillverkaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Innan invasionen i Ukraina var Ryssland Scanias näst största marknad. Under 2021 såldes cirka 5 000 lastbilar vilket stod för sex procent av företagets omsättning.

I mars förra året avbröts all tillverkning i Ryssland och alla leveranser till landet. Även försäljningen av reservdelar stoppades.

Tappat uppkopplingen

Lastbilarna som såldes var uppkopplade vilket har gjort att Scania har kunnat följa dem och sett att de har fortsatt rulla trots att reservdelsförsäljningen har stoppats.

Det har kunnat ske tack vare piratkopierade reservdelar och import från länder som inte stödjer sanktionerna.

Nu har Ryssland brutit all kontakt med Scania vilket gör att lastbilarna inte längre är uppkopplade och därför inte går att följa. 

Ett dyrt avslut

Beslutet att avsluta all verksamhet i landet beräknas ha kostat Scania över sju miljarder kronor.

ANNONS

Scanias vd, Christian Levin, säger att ”Vi har klippt allt med Ryssland. Vi har sålt, vi är lyckligt ute, fast det är en väldigt sorglig historia naturligtvis”. 

Levin fortsätter och säger att tillverkaren satsar mycket på Ukraina. Han ser stor potential i landet och menar att ”Kanske kan det bli nya Ryssland för oss”.

Året 2022 omsatte Scania 170 miljarder kronor och levererade över 80 000 lastbilar och bussar.

Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Scanias nya V8-hybrid: Brandbil med över 1 000 hk

Läs även: Podcast – vi körde lastbil hos Scania

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS