Dagens PS

Succén Volkswagen ID. Buzz - så mycket kostar den

(Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 juni 2022Publicerad: 29 juni 2022

2017 visades konceptet upp i Detroit och i mars i år drog Volkswagen skynket av den produktionsklara Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Något vi väntat ivrigt på har varit prislappen och nu har Volkswagen äntligen gått ut med de svenska priserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

ID. Buzz framför ett berg

ID. Buzz blandar nostalgi med framtid. (Foto: Volkswagen)

Dyrast i familjen

Volkswagen ID. Buzz börjar på 625 000 SEK för personbilsvarianten. Sett till instegspris blir den som väntat den dyraste ID-modellen. För det får man upp till fem platser och en räckvidd på 422 kilometer enligt WLTP.

Volkswagen ID. Buzz Cargo börjar på 489 000 SEK exklusive moms och en räckvidd på 415 kilometer enligt WLTP. Lastvikten är 630 kilogram och den får dra ett ton.

ID. Buzz på vägen

Att åka på roadtrip med ID. Buzz blir lite enklare tack vare “Plug & Charge”. (Foto: Volkswagen)

Elektrifierande upplevelse

Båda modeller stoltserar med 204 hästkrafter och bakhjulsdrift. Det finns snabbladdning upp till 170 kilowatt vilket innebär att 5 till 80 procent tar cirka 30 minuter.

En fyrhjulsdriven ID. Buzz GTX har även bekräftats samt en variant med längre hjulbas. Förhoppningsvis dyker även en California-variant upp i framtiden.

ANNONS

ID. Buzz kommer även erbjuda det Volkswagen kallar för ”Plug & Charge” som innebär att det är bilen som sköter debiteringen vid ett eventuellt laddstopp.

I sin tur innebär det att man slipper krångla med diverse applikationer och laddkort, vilket är det värsta med att åka långt med elbil.

ID. Buzz på vift

(Foto: Volkswagen)

Än så länge bara bokningar

Det går än så länge bara att göra en intresseanmälan på nya Volkswagen ID. Buzz. Häromdagen rapporterade vi att produktionen av ID. Buzz tvingats pausas på grund av strul med batterierna, något som bör vara åtgärdat i juli.

De första bilarna är tänkta att levereras efter sommaren och även om intresset för den nostalgiska modellen har varit enormt är frågan hur många som går från en intresseanmälan till ett köp.

Vi ser fram emot att se om framtidens folkabuss lever upp till förväntan när den väl kommer ut på vägarna. 

Interiör på ID. Buzz

Interiören på ID. Buzz går i linje med övriga ID-familjen.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS