Dagens PS

Så långt kommer en lastbil på vätgas

Lastbil på vätgas
Nikola har tillsammans med IVECO kommit med en vätgaslösning till sina lastbilar. (Foto: IVECO)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 sep. 2022Publicerad: 23 sep. 2022

Det amerikanska lastbilsföretaget Nikola och italienska IVECO har nu lanserat en elektrisk lastbil som drivs av vätgas. Det är ett nytt kapitel inom utsläppsfria transporter för de båda företagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I samband med IAA Transportation 2022 har Nikola lanserat modellen Tre samt även visat upp den så kallade betaversionen av vätgasvarianten.

Skynket drogs av de båda tradarna i IVECO:s monter, ett resultat av de båda märkenas nära samarbete.

Vätgas från sidan

Man kan få 80 mils räckvidd på 20 minuter med en lastbil som drivs av vätgas. (Foto: IVECO)

Upp till 800 kilometer på vätgas

Att driva lastbilar med hjälp av vätgas kommer med många fördelar.

Dels slipper man enormt tunga batterier, dels kan de tankas upp förhållandevis snabbt.

Om det är någonstans där tid är pengar så är det i just logistikbranschen.

Att tanka fullt tar cirka 20 minuter vilket ger en räckvidd på 800 kilometer.

ANNONS

Lanseringen väntas ske 2024 och siktet är inställt på långdistansuppdrag.

Just vätgas är en väldigt bra lösning när det kommer till just tunga transporter.

Nikola framifrån

På mässan i Hannover visades det även upp en batterivariant som går uppåt 50 mil på el. (Foto: IVECO)

ANNONS

Senaste nytt

Även batteridrift som alternativ

Räckvidden för Nikola Tre i helelektriskt utförande – det vill säga med batteridrift – är upp till 500 kilometer som är klassledande.

Till grund för räckvidden ligger batteristorleken – till sitt förfogande har Nikola Tre ett 753 kilowattimmar stort batteri, att jämföra med 540 kilowattimmar för exempelvis Volvos lastbilar.

Snabbladdning från 10 till 90 procent tar 2 timmar och 42 minuter med 175 kilowattsladdare. Möjligheten att ladda med 350 kilowatt väntas dyka upp senare i år.

Nikolas lastbilar bygger på IVECO S-Way och plattformen är modulär vilket innebär att den kan erbjuda både batteri- och vätgasdrift.

ANNONS

Läs mer: Produktionsstart: så långt kommer Volvos elektriska lastbilar
Läs mer: Hur långt kommer Scanias elektriska 80-tons-timmerbil?
Läs mer:
Volvo bygger batterifabrik –  fossilfria transporter målet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS