Dagens PS

Ny teknik ökar räckvidden hos saltbatterier

räckvidd saltbatteri
Salt kan snart ta över våra elbilsbatterier. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 11 jan. 2024Publicerad: 11 jan. 2024

Natriumjonbatterier försöker ta viktiga andelar över litiumjonbatterier. Då krävs det att räckvidden förbättras. Nu är tekniken här för att ge saltbatterierna ökad räckvidd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens PS har redan rapporterat hur natriumjonbatterier försöker sopa banan med vanliga litiumjonbatterier, och att svenska forskare hjälper till att lyfta fram den nya tekniken.

Framtiden stavas salt – för det handlar alltså om batterier med natrium, eller vanligt koksalt, och där leder Kina redan racet med nya elbilar som har saltbatterier.

Svenska batteriutvecklaren Northvolt har också meddelat att fabriken har tillverkat ett natriumjonbatteri.

Saltbatterier har sämre räckvidd

Hittills har problemet varit energidensiteten, som är sämre med natrium än med litium.

Den bilden kan nu förändras sedan det står klart att några forskare vid det amerikanska energidepartementet har fått patent på ett nytt katodmaterial – som ska öka densiteten – och därmed räckvidden i natriumjonbatterier.

Det kommer ge batterier en räckvidd på runt 30 mil, till en betydligt lägre kostnad än litiumjonbatterier.

“Våra beräkningar visar att ett natriumjonbatteri skulle kosta en tredjedel mindre än ett litiumjonbatteri”, säger Christopher Johnson, en av forskarna bakom projektet vid Argonne National Laboratory i amerikanska Illinois.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kan laddas mer

Forskarna har tagit fram en katod med en oxid som består av natrium, nickel, mangan och järn, och resultaten i labbet pekar mot ett saltbatteri som kan laddas fler gånger än de som redan finns på marknaden, berättar Elbilen.

För svenska vintertemperaturer är natriumjonbatterier en positiv nyhet eftersom de laddar bättre än dagens batterier vid kalla temperaturer.

Christopher Johnson är nöjd med forskingen hittills.

“Vi har nu övergått från laboratoriefasen och är redo att testa vår katod i battericeller som liknar dem i ett verkligt elbilsbatteri”.

Läs även:

Ökad oro i Europa när elbilarna tar över – Dagens PS

Elbilar kräver tusentals träd – affärerna blomstrar – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS