Dagens PS

Milstolpen: Mercedes har byggt en halv miljon G-klass

G-klass
Den ikoniska modellen har funnits sedan 1979. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 apr. 2023Publicerad: 20 apr. 2023

Det har tagit 44 år, men nu har G-klass nummer 500 000 rullat av produktionsbandet i Graz.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ikoniska modellen började tillverkas 1979 och vände sig då främst mot militärer och de som faktiskt använde bilen i yrket.

Modellen har utvecklats enormt sedan dess och nu finns det en G-klass för alla smaker.

G-klass står för Geländewagen och betyder terrängbil på tyska.

Mercedes G-klass

Detta är alltså G-klass nummer 500 000. (Foto: Mercedes)

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19 

Ett hommage

G-klass nummer en halv miljon har designats för att likna 1986 års 280 GE.

Det innebär agavegrön lack, en rutig interiör, och en rad andra detaljer som inspirerats av ”OG” G-klassen.

ANNONS

Exempelvis är den orangea färgen på blinkersen samma som den gamla modellen, Mercedes-stjärnan på reservhjulet bak är större (precis som förr), och det står ”No. 500,000” i agavegrönt på passagerarsidans handtag.

Bilen är lackad i agavegrön. (Foto: Mercedes)

ANNONS

Senaste nytt

G-klass är en av de viktigaste modellerna

Tillsammans med E- och S-klass är G-klass en av märkets mest ikoniska modeller.

När modellen lanserades var tanken att den skulle erbjuda komfort både i terrängen och på vägen, även om Geländwagen rent kördynamiskt än idag känns som en terrängbil.

Den har sakta men säkert gått från att vara mer av ett verktyg till att bli en så kallad livsstilsbil och köps fortfarande i drivor av ett klientel som aldrig någonsin ens skulle köra på en grusväg.

Med det sagt erbjuder Mercedes fortfarande sina kunder möjligheten att köpa en Geländewagen som kan köra jorden runt, utan problem.

Framtidens G-klass är elektrisk – och kommer att heta EQG – men filosofin bakom sägs vara den samma.

ANNONS

Med det sagt är den femhundratusende G-klassen ruskigt elegant i sitt utförande, och visar egentligen på vad modellen egentligen ska användas till.

Läs även: Provkörning av Mercedes-AMG G 65 Final Edition
Läs även:
Födelsedagsversion av Mercedes G-Wagen
Läs även: Mercedes chef för elbilar – “framtiden är elektrisk”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS