Dagens PS

Kia Sportage PHEV: Storsäljare av en anledning

Designteamet på Kia har haft fullt upp de senaste åren. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 22 juli 2023Publicerad: 22 juli 2023

Kia Sportage PHEV i sin senaste generation är en av de absolut mest populära bilmodellerna på den svenska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den är en av många uppdaterade Kia-modeller som framförallt privatpersoner köper. 

Faktum är att Kia-modeller utgör fyra av de elva mest registrerade bilarna sedan början av 2022.

Nu har laddhybriden fått längre räckvidd och är drivlinan som står i centrum när Kia ställer om till 100 procent laddbart 2024.

För att se hur Kia Sportage PHEV är att leva med har vi satt den på prov i olika miljöer.

Kia Sportage PHEV sida
Innerutrymmena imponerar med tanke på bilens storlek. (Foto: Morgan Petri)

Kia har en stark märkesidentitet

I och med att Kia har givit sina modeller ett ordentligt lyft har ett nytt designspråk vuxit fram.

Mest slående är fronten, på gott och ont. Alla nya Kia-modeller har fått en egen form på ljussignaturen fram och Sportage PHEV har vad som liknar två bumeranger.

ANNONS

Å ena sidan är den bra mycket snyggare än den förra Sportage, men det säger inte särskilt mycket. 

Å andra sidan är designen polariserande och faller nog inte alla i smaken.

Bakifrån råder det dock ingen tvekan om att Sportage PHEV nu är en snygg stadsjeep.

Att få en snygg metalliclack på alla Kia-modeller kostar dessutom inget extra.

Man har lyckats bra med designen, inte minst bakifrån. (Foto: Morgan Petri)
ANNONS

Senaste nytt

Interiören i Kia Sportage PHEV är familjär

Invändigt är det familjärt om man har suttit i antingen Niro eller EV6.

Förardisplayen och infotainmentsystemet är integrerade i den stora välvda instrumentpanelen.

ANNONS

Undertill sitter en touchpanel som fyller en dubbel funktion som genvägsmeny och klimatreglage.

Knappen att byta mellan de två är en liten touch-historia och saknar någon form av feedback. Att använda den under körning är stundvis frustrerande.

Kia Sportage PHEV interiör
Interiören känns modern och det finns fysiska knappar för många funktioner. (Foto: Morgan Petri)

Materialen i Sportage PHEV känns tillfredsställande, men den stora mängden svart pianolack gör att fingeravtryck och damm snabbt ansamlas och ser dåligt ut.

Infotainmentsystemet är responsivt och fungerar väl när man har lärt känna det.

Mittkonsolen är helt i pianolack som snabbt samlar på sig fingeravtryck och damn. (Foto: Morgan Petri)

Teknik som imponerar och inkräktar

Redan i instegsmodellen är Sportage PHEV välutrustad med saker som adaptiv farthållare, heldigital instrumentering, Apple CarPlay & Android Auto samt en hel drös säkerhetssystem.

ANNONS

Till säkerhetssystemen hör aktiv filhållning och filhållningsassistans, som dessvärre är ett av de sämre systemen jag har testat.

Den styr emot på ett inkräktande och ofta omotiverat sätt. Det hjälps inte heller av att styrningen i Sportage PHEV är väldigt vag.

Kia Sportage PHEV bakifrån
Laddhybriden är mindre praktisk än ordinarie hybriden tack vare det större batteriet. (Foto: Morgan Petri)

Trygg och komfortabel ute på vägen

Det är en barnlek att köra Sportage PHEV. Styrningen är lätt och någorlunda direkt, även om man inte får någon vidare återkoppling från vägbanan. 

Fokus ligger på komfort och det gör den bra. Ljudnivån i kupén är behaglig och de adaptiva stötdämparna i toppmodellen GT Line parerar ojämnheter i underlaget utan större konstigheter.

Prestandamässigt är Sportage PHEV inget att skriva hem om. Drivlinan är tvärtom inte den mest raffinerade laddhybriden, och bensinmotorn får kriga ordentligt när batteriet är tomt.

Kia uppger att räckvidden är 70 kilometer på el, men i verkligheten är den närmare 50. Det duger fortfarande gott för de flesta turerna i vardagen.

ANNONS

Mer dynamisk körning är förtroendeingivande men blir aldrig medryckande. Om man förväntar sig en upphetsande upplevelse bakom ratten letar man i fel del av bilspektrumet. 

Med det sagt finns det mer sportigt inställda stadsjeepar, som exempelvis Ford Puma.

Körpositionen är hög och Kia Sportage PHEV känns trygg. (Foto: Morgan Petri)

Kia Sportage PHEV på långfärd

För att testa hur den ter sig som roadtrip-bil för familjen körde jag ner till Blekinge tur och retur med fyra personer och deras långhelgspackning i bilen.

Tack vare det generösa baksätet och den trivsamma fjädringen var alla nöjda och glada efter dryga 50 mil.

Även om sittkomforten och ljudisoleringen inte är på samma nivå som tyskarnas är den fullt duglig.

Lastutrymmet sväljer rejält med packning trots att Sportage PHEV tappar knappt 50 liter lastutrymme jämfört med vanliga Sportage.

ANNONS

Summan av kardemumman

Det blir snabbt tydligt varför Sportage PHEV säljer som gelato under värmeböljor. 

Utöver att bilen levereras med sju års nybilsgaranti är den en väldigt komplett och tillmötesgående familjebil.

Storleksmässigt är den perfekt för de flesta familjer och driftskostnaderna är låga.

Tekniken är modern och mängden säkerhetssystem är betryggande.

Bortsett från några petitesser och ett potentiellt polariserande yttre är det svårt att inte rekommendera Kia Sportage PHEV.

Kia Sportage PHEV
Det är knappast förvånande varför det svenska folket i stor utsträckning väljer en Kia. (Foto: Morgan Petri)

Kia Sportage PHEV (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 175 hästkrafter, elmotor på 90 hästkrafter. Systemeffekt på 265 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 191 km/h
Vikt: 1 950 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4515/1865/1650 mm
Pris: Från 474 600 SEK (Testbil ca. 553 200 SEK)

ANNONS

Redaktionens helhetsintryck av Kia Sportage PHEV

Slutbetyg: 4/5

Kias modellutbud har fått sig ett rejält lyft på sistone och Sportage PHEV är en av storsäljarna.

Den framstår som ett vettigt val i ett hav av diverse stadsjeepar i samma storleksklass.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS