Dagens PS

Hyundai Kona N - Kul med stort K

Hyundai Kona N snett framifrån
Hyundai Kona N är ovanligt prestandafokuserad för liten SUV. (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 19 okt. 2022Publicerad: 19 okt. 2022

Test: Hyundai Kona N
Små suvar är sällan att förknippa med en rolig körupplevelse, men Hyundai Kona N lovar att skilja sig från mängden och vara en genuint underhållande prestandamaskin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundais prestandainriktade N-division – som tar sitt bokstavslånga namn från utvecklingscentret Nanyang i Sydkorea och den tyska racingbanan Nürburgring – är bara några år gammal. 

Med skapelser som den heta halvkombin i20 N har man emellertid snabbt visat sig duktiga på att förvandla alldagliga shoppingbilar till högst legitima prestandavagnar.

Förutsättningarna för att även Kona N blir en succé är såldes goda. 

Bilen i profil

Hyundais N-division är kända för att utveckla körglada bilar (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Ett enkelt, beprövat recept

Receptet för Kona N är egentligen enkelt, och känns igen från tidigare N-bilar.

Man har utgått från en vanlig Kona, som i sig är en praktisk och välartad liten stadsjeep, och vridit upp prestandan rejält genom att montera drivlinan från släktingen i30 N.

Det betyder 280 hästar och 392 newtonmeter som skickas till framhjulen via en 8-stegad dubbelkopplingslåda och en elektroniskt styrd diffbroms.

ANNONS

Till skillnad från i i30 N finns det dock inget manuellt alternativ att tillgå.

Bilen rakt framifrån

Under huven finner vi motorn från halvkombin i30 N (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

För att matcha de nya fartresurserna har man även monterat stora bromsar, gigantiska fälgar och sportigare fjädring, och krönt det hela med ett ganska extremt kjolpaket.

Vanliga Kona är en särskilt anonym och tråkig skapelse till det yttre, men N-versionen med sin breda spårvidd och korta hjulbas har framtoningen av en liten rallybil.

Utseendet är föga diskret, med stora insug, vingar och röda detaljer, men passar bra med bilens karaktär.

ANNONS

Senaste nytt

Som en terrier på fyra hjul

Det bästa med Kona N är nämligen att den inte bara är sportig på pappret, utan att köregenskaperna också lever upp till dess extrema yttre.

Chassit är välbalanserat, styrningen är kvick och drivlinan är responsiv. Dubbelkopplingslådan är dessutom rapp och välkalibrerad, och lyder förarens order via paddlarna på ratten oklanderligt. 

ANNONS

Bilen är också utrustad med samma uppsjö av körlägen som övriga N-bilar, vilka man enkelt kan byta mellan med dedikerade knappar på ratten.

Interiören i Hyundai Kona N

De två blå knapparna på ratten aktiverar de olika körlägena (Foto: Hyundai)

Precis som i automatväxlade i30 N är Kona N också utrustad med funktionen N Grin Shift, som maximerar drivlinans prestanda i 20 sekunder. 

Att bygga en liten bil med stor fartpotential är det emellertid många märken som klarar av.

Det som skiljer Hyundais N-avdelning från mängden är att man gång på gång visar sig särskilt duktiga på är att bygga bilar som är kul, och som hela tiden eggar på föraren att bete sig som något av en idiot.

Kona N snett bakifrån

Med bred spårvidd och kort hjulbas ser Kona N ut som en liten rallybil. (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Med sin direkta styrkänsla, varvvilliga motor och korta hjulbas är Kona N som en liten ettrig terrier som rycker i sitt koppel och ständigt är redo dyka in i nästa kurva.

På vägen ut ur kurvorna verkligen känner man hur diffbromsen hjälper däcken att krafsa efter grepp och få ner maximalt med hästkrafter i backen. 

ANNONS

Paradoxalt nog betyder denna ettrighet att man faktiskt inte måste pressa bilen till gränsen för att ha roligt, vilket ofta är problemet med moderna prestandabilar som i jakt på goda vardagsegenskaper isolerar föraren från körupplevelsen. 

Ständigt på tårna

Den härligt underhållande, ettriga karaktären får man till viss del betala för till vardags.

Växellådan jobbar förvisso kvickt, mjukt och följsamt med rätt körläge aktiverat, men resten av bilen känns som att den har svårt att slappna av – vilket smittar av sig på föraren.

Hyundai Kona N i släpljus

Till vardags har bilen svårt att slappna av. (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Ljudnivån i kupén är ganska hög, fjädringen är stötig även i sitt mjukaste läge, och framhjulen följer ivrigt varje fåra i vägbanan och kräver således ständigt en fast hand på ratten. 

Bilen har också en påtaglig bränsletörst, troligtvis inte hjälpt av att man som förare ständigt eggas att öka takten.

Tillbringar man inte merparten av sin tid bakom ratten på motorvägen är bilen dock inte så extrem att den är odräglig att leva med dag till dag. 

ANNONS

Summan av kardemumman

Bilen rakt bakifrån

Det ganska extrema kjolpaketet passar bilens karaktär. (Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg)

Med Hyundai Kona N har N-avdelningen faktiskt lyckats skapa någonting så otippat som en liten suv som är fantastiskt rolig att köra och en genuint kompetent prestandamaskin.

Nyckeln till N-bilarnas framgång är att de till skillnad från konkurrenterna vågar nischa in sig på att vara sportiga i första hand, istället för att försöka vara lika bra på allt.

Är man ute efter en bekväm, välfungerande vardagsbil som råkar ha sportiga egenskaper ska man leta på annat håll. Är man ute efter en bil som framför allt är rolig att köra, men samtidigt måste funka helt hyfsat som vardagsvagn, är Kona N däremot klockren.

Hyundai Kona N (2022)
Motor: 2,0-liters fyra, bensin, 280 hk, 392 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,5 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1585 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4215/1800/1565mm
Pris: 419 900 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av Hyundai Kona N
Slutbetyg: 4/5

Hyundai Kona N är en kompetent prestandabil som sätter körglädjen i första rummet och ständigt eggar föraren att bete sig som en idiot. Bilen är dock aldrig särskilt komfortabel eller avslappad, och vardagsegenskaperna blir således lidande till viss del.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS