Dagens PS

Sverige fortfarande ett U-land för laddstolpar

Laddstolpar
Trots att intslaltiojnen av nya laddstolpar ökar för varje år, så har Sverige inte ens nått upp till hälften av det behov som finns från den laddarna biliflotta som finns i landet. (Foto: Laddboxbolaget)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 feb. 2024Publicerad: 19 feb. 2024

Trots att utbyggnaden av laddstolpar fortsätter i god takt, så äts inte glappet upp mellan laddbara bilar och antal laddstolpar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är lite av den gordiska knuten. Utan ett brett utbyggt nät av laddstolpar kan inte elbilen som företeelse nå ut över landet.

Sverige gick tidigt i bräschen för att rulla ut röda mattan för elbilen på marknaden. Och arbetet gav resultat. Gatorna har i en snabb takt fyllts på med laddbara fordon, så att vi idag har strax under 600 000 elbilar i trafiken.

På efterkälken

Men utbyggnaden av laddstationer kom tidigt på efterkälken – något som bland annat Riksförbundet M tidigt var på och argumenterade kring.

Laddstolpe
Sverige är inte ens halvvägs när det gäller utbyggnaden av laddstolpar. (Foto Svensk Byggtjänst)

Under 2023 ökade dock antalet laddstolpar ordentligt i Sverige. Främst i Blekinge, Halland och på Gotland har ett stort antal laddstolpar nyetablerats.

“Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå”, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M.

ANNONS

Senaste nytt

Saknas 32 000

ANNONS

Antalet laddstolpar är i Sverige idag 26 000 stycken. Ska Sverige kunna leva upp till en laddstandard som anses tillräcklig, saknas fortfarande 32 000 stolpar.

Ett bekymmer är att det fortfarande byggs flest stolpar i tätbebyggda områden. Glesbygden är fortfarande mer eller mindre ett svart område på laddstolpskartan.

Det måste till en större spridning av laddmöjligheter innan ellbilen kan räknas som ett fordon för hela landet.

Innan dess får elbilen till stor del räknas som ett fordon för tätbebyggda områden och för dem som inte räknar med att röra sig i andra områden än där laddnätet redan är utbyggt.

Läs mer:

Marknaden för bilar – ett modernt vilda västern (Dagens PS)

Läs mer om bristen på laddning här

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS