Dagens PS

Corvette laddhybrid testas på Ringen

omslagsbild corvette c8 stingray med elkabel
Bilden är tagen i samband med vår provkörning av Corvette C8. Elkabeln är tillagd i efterhand. (Foto: Chevrolet)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 05 okt. 2023Publicerad: 21 juli 2022

Ända sedan 1967 har Corvette varit synonymt med lång motorhuv, frontmonterad V8, och bakhjulsdrift. Sedan kom C8 med mittmotor, som nu också tycks bli både fyrhjulsdriven och laddbar. Corvette laddhybrid har fångats på video i samband med testkörning på Nürburgring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur vet vi att detta är en laddhybrid?

Framför allt är det ljudet. Vi vet att två nya varianter av Corvette C8 är på gång, att en ska vara en laddhybrid och att den andra ska vara prestandavarianten Z06.

Vi vet också att Z06 ska få en 5,5-litersåtta som pumpar ut 670 hästkrafter och 624 newtonmeter, utan överladdning. Det betyder att det blir den starkaste sugmotorn på marknaden, men då lever vi förstås i turboladdningens tidevarv.

Som om inte det vore nog får den en 180-graders vevaxel (i stället för en 90-graders som annars brukar sitta i jänkarnas V8:or), vilket borde skänka den en sportigare karaktär. Framför allt kommer den att få en ljudbild liknandes den hos en äkta superbil

Chevrolet Corvette laddhybrid

Det dova muller bilen i videon avger kommer med största sannolikhet från samma 6,2-liters LT2-motor som sitter i en vanlig Stingray, som vi testade i höstas. Den enda bilen med den motorn som rimligtvis borde vara maskerad ute på testbana i nuläget är en laddhybrid.

Det betyder att den får eldrift som med största sannolikhet hamnar på framhjulen. Utöver det får den så klart ett batteri – och allt detta medför extravikt. I videon hör man däcken skvallra om detta.

Corvette laddhybrid kommer alltså inte att vara den variant man väljer om man tänker hänga på racerbanan. Givet att en stor del av kundkretsen aldrig skulle komma på tanken att göra det, kan pluggisen ändå gå hem hos köparna.

ANNONS

Eldrift på framhjulen skulle ju betyda att Corvette för första gången blir fyrhjulsdriven. Dessutom får den förmågan att fånga upp rörelseenergi vid inbromsningar.

Med andra ord kan det här bli en riktig rödljusdragster, och det är ju ändå den typen av racing man förknippar bilmodellen med om man ska se till historien.

Bilen kommer eventuellt att få epitetet E-Ray. General Motors varumärkesskyddade det namnet redan 2015. Det finns förstås en möjlighet att det namnet sparas till den helt eldrivna Corvetten som ska komma i framtiden.

General Motors framtidsplaner

GM avser nämligen att bli helt elektriska till 2035. Deras el-Corvette kommer att baseras på Ultium-plattformen, som ligger till grund för GMC Hummer. 

När den kommer är i dagsläget oklart. Corvette laddhybrid ska däremot finnas att köpa redan nästa år. Innan dess lär vi få svar på vad den kommer att heta.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS