ANNONS
ANNONS

BILTEST: Opel Grandland X – värd att upptäckas

Opel Grandland X

Redan 2014, tre år innan franska PSA övertog Opel från GM, påbörjade man ett gemensamt projekt som utmynnade i lanseringen av Peugeot 3008 hösten 2016 och ett år senare i Opel Grandland X. Båda modellerna byggs dessutom på samma lina i franska Sochaux.

Opel Grandland XBåda bilarna fick ett utmärkt mottagande av den europeiska motorpressen, så bra att Peugeot 3008 blev Årets Bil i Europa 2017. När jag första gången testade Opel Grandland X i september 2017, blev jag imponerad av den gedigna känsla som modellen förmedlade. Om det franska syskonet levererade en fransk komfort så stod Grandland X för körglädjen.

Opel Grandland X

ANNONS
ANNONS

Utgångspunkten för båda modellerna är den fantastiska skalbara EMP2 plattformen som är en av de bästa för framhjulsdrivna bilar och utgör grunden för alla nyare PSA-modeller. Att det handlar om en framhjulsdriven SUV påverkar inte Grandland X förmåga att ta sig fram på svårare underlag. Det är en riktigt skön bil med en härlig känsla, vilket över 100.000 Opel-kunder runt om i Europa redan har upptäckt.

Opel Grandland XTidigare i år lanserade Opel en uppgraderad version som fick tillägget Ultimate och som var en bättre grundutrustad modell med en starkare motor. Vid en test i trakterna runt San Sebastian i Spanien stod det klart att en bra bil hade blivit ännu bättre. Opel hade helt enkelt skapat en bättre bil från samma plattform, med en bättre känsla och en bättre kvalitet än sin franska kusin.

_R9A7266 (1)Opel Grandland X är nästan 4,48 meter lång med ett axelavstånd på drygt 2,67 meter. Detta ger modellen ett bättre innerutrymme än vad man kan tro när man först ser bilen. Förutom de bekväma framstolarna så erbjuder baksätet en bra komfort för två vuxna eller tre barn. Även bagageutrymmet är väl tilltaget och rymmer 514 liter med baksätet uppfällt och hela 1.652 liter med det nedfällt.

Istället för endast de PSA motorer som erbjöds vid lanseringen, hade Opel plockat in sin egen turbodiesel på 177 hk och 400 Nm vridmoment som assisterades av en härlig 8-stegad automat som växlar helt sömlöst och som får dra hela 2 ton! Detta var precis vad modellen behövde. En bottenstark diesel som är anpassad till Euro 6d-normen och som framkallar en helt ny och dynamisk känsla som toppar den redan sköna känslan jag fick hösten 2017.

Opel Grandland X

För en månad sedan var det dags igen. Jag flög ner till Frankfurt över dagen tillsammans med en kollega från södra Sverige för att testa bensinmotorn på 1,2 liter som levererar 130 hk och 230 Nm vridmoment. Det låter kanske inte som ett kraftpaket, men med den nya 8-stegade automatlådan från PSA (samma som sitter i bl.a. nya Peugeot 508) så kändes den betydligt kraftfullare än vad siffrorna visade.

_R9A7233 (1)
Opel hade märkligt nog adderat lite kamouflage på nya 1.5 liters dieseln.

Detsamma gällde den nya 1,5 liters dieseln med 130 hk och hela 300 Nm vridmoment som ersatt den tidigare 1,6 liters turbodieseln på 120 hk. Härlig bottenstyrka och sömlös växling. I höst kommer även en 1,6 liters bensinmotor från PSA på 180 hk (samma som i nya Peugeot 508) som även den är en riktigt bottenstark och snål motor.

Jag var först en aning skeptisk till den lilla trecylindriga bensinmotorn på 1.2 liter och 130 hk, men den imponerade med sin bottenstyrka som tillsammans med den 8-stegade automatlådan kändes betydligt mer kraftfull än vad man kunde tro. Fler och fler tillverkare adderar trecylindriga motorer i sitt utbud, men detta är nog den som känns bäst av de jag testat hittills.

Opel Grandland XVarken interiört eller exteriört skiljer sig de testade Grandland X-modellerna nämnvärt från de modeller jag testade förra hösten. Största skillnaden ligger i den fina automatlådan. Opel Grandland X Ultimate är utrustad med sköna läderklädda AGR-säten, adaptiva LED-strålkastare, DENON ljudsystem med 8 högtalare och subwoofer, backspeglar i Diamond svart och möjligheten att addera ett panoramatak eller ett svart tak. Den personliga serviceassistenten Opel OnStar, erbjuder nya tjänster som bokning av hotellrum och hjälp med att hitta parkering. Smart!

IntelliGrip
IntelliGrip ger dig fem val för olika situationer.

Opels nya ljussystem, AFL (Adaptive Forward Lighting) består av LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus, automatisk helljusfunktion och nivåreglering. Väljer man till det anpassningsbara IntelliGrip-systemet som bl.a. justerar kraften till de drivande framhjulen så får man ett optimalt väggrepp på olika underlag. Föraren har ett val av fem körlägen.

Opel Grandland XOpel Grandland X har en lång lista på förarstöds- och säkerhetssystem. Det handlar t.ex. om framåtkollisionsvarning med automatisk nödbromsning, Driver Drowsiness Alert och Advanced Park Assist med 360° kamera. Adaptiv farthållare är dock ett tillval. Euro NCAP gav Grandland X fem stjärnor när den testades hösten 2017.

Opel Grandland X

SAMMANFATTNING

Opel har genomgått en fantastisk kvalitetsresa som ofta placerar deras produkter i topp på tyska kvalitetsundersökningar. Den största utmaningen märket har på den svenska marknaden är vårt konservativa köpbeteende och förutfattade meningar om varumärket.

Med Grandland X har Opel visat att man kan ta en redan bra produkt och göra den ännu bättre, samtidigt som man är aggressiva i sin prissättning. Idag är det få märken som ger lika mycket värde för pengarna. Är man ute efter en kompakt SUV och inte ger detta utmärkta alternativ en chans, då missar man med största sannolikhet målet helt och hållet.

MOTORALTERNATIV & PRIS

2020 kommer Opel Grandland X som laddhybrid, där elmotorn med största sannolikhet kommer att driva bakhjulen vilket också innebär att modellen blir fyrhjulsdriven. Till dess erbjuder Opel följande motoralternativ:

  • 2.0 diesel på 177 hk och med 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 9,1 sek och toppfarten är 214 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 4,9 l/100 km och CO2-utsläppet hamnar på 128 g/km. Årsskatten (bonus malus) de närmaste tre åren är 5.046 kr. Priset startar på 327.900 kr. (Finns endast med 8-stegad automat och med Dynamic-paketet)
  • 1.5 diesel på 130 hk och med 300 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 11,3 sek (aut 12,3) och toppfarten är 195 km/h (aut 192). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 4,2 l/100 km (aut 4,1) och CO2-utsläppet hamnar på 110 g/km (aut 100). Årsskatten (bonus malus) de närmaste tre åren är 3.327 kr (aut 2.372 kr). Priset startar på 249.900 kr för Essentia-paketet (automat endast tillsammans med Enjoy-paketet och hamnar därför på 289.900 kr)
  • 1.2 trecylindrig bensinmotor med Direct Injection Turbo som levererar 130 hk och ett vridmoment på 230 Nm. 0-100 km/h går på 10,1 sek (aut 10,4) och toppfarten är 188 km/h (aut 211). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 5,3 l/100 km (aut 5,2) och CO2-utsläppet hamnar på 121 g/km för båda varianterna. Årsskatten (bonus malus) de närmaste tre åren är 2.492 kr. Priset startar på 222.900 kr för Essentia-paketet (automat endast tillsammans med Enjoy-paketet och hamnar därför på 262.900 kr)
  • 1.6 fyrcylindrig turbomatad bensinmotor på 180 hk och 250 Nm vridmoment. Här finns inga uppgifter ännu tillgängliga förutom priset som startar på 347.900 kr. Denna variant är endast tillgänglig med den 8-stegade automatlådan och i Ultimate utförande.

 


 

 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS