Dagens PS

Besökt: Bästa mässan i världen för klassiska bilar

Techno Classica
Techno Classica är ett måste för klassiska bilfanstaster. (Foto: Techno Classica)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 03 maj 2023Publicerad: 02 maj 2023

Klassiska bilar är hetare än aldrig förr, något som de senaste årens enorma värdeökning har visat. För att ta tempen på riktigt begav vi oss till världens största bilmässa för klassiska bilar – Techno Classica Essen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den klassiska bilvärlden är ofta lika välkomnande som en bamsekram. Det finns inget entusiaster uppskattar mer än att tala med likasinnade om det de älskar mest av allt – i det här fallet bilar.

Missa inte: Provkörning av Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar

Ett globalt intresse

På den globala arenan består den klassiska bilkalendern av event som St. Moritz ICE, Amelia Island Concours d’Elegance, Concorso d’Eleganza Villa d’Este, Goodwood Festival of Speed och Monterey Car Week.

Den röda tråden där är emellertid uberexklusivitet på någon nivå – möjligtvis med ett visst undantag för Goodwood Festival of Speed – vilket gör evenemangen till enormt otillgängliga.

Med det sagt förblir alla evenemang trevliga rakt igenom, då passionen för bilar är vad det hela bygger på.

Det finns även en dos elitism på den sortens tillställningar, något som är som bortblåst när det kommer till Techno Classica.

Techno Classica

Techno Classica har verkligen något för alla – här är en Ford Sierra GL i absolut toppskick. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Något för alla

Techno Classica är nästan som en motreaktion på den klassiska bilkalenderns exklusivitet.

På plats i Essen fanns det 2 700 klassiska bilar fördelade på åtta mässhallar.

Varje enskild hall följde ett visst tema och mer eller mindre allt man ser är till salu.

Det finns även en officiell närvaro från hela sju biltillverkare – däribland Volkswagen som var där för att fira att Passat fyller 50 – Škoda, och Mercedes.

Utöver det finner man även en rad bilhandlare som specialiserar sig på klassiska bilar av alla dess slag.

Totalt fanns det 1 100 utställare.

Mercedes-Benz hade en officiell närvaro – här med en CLK GTR Roadster. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Volkswagen Passat fyller 50 i år, något märket firade för fullt. (Foto: Marcus Berggren)

Ögongodis en masse

Allt från en andra generationens Volkswagen Golf diesel till en MG XPower SV till en Lamborghini Countach fanns att köpa.

Det roligaste är mängden genuina bilentusiaster som finns på plats, som i många fall rest riktigt långt bara för möjligheten att kunna mingla med likasinnade.

Det fanns över 200 märkesklubbar – däribland Mercedes Kompressor-klubben (alltså för de som äger en kompressormatad Mercedes) – Opel Commodore B-klubben, NSU R80-klubben, och såklart Saab-klubben.

Det fanns inte en enda motorhistorisk epok som inte uppmärksammades på ett eller annat sätt.

Det fanns även en Volkswagen Golf diesel att beskåda. (Foto: Marcus Berggren)

Techno Classica

Mercedes-Benz Kompressor-klubben är inte den mest medlemstäta. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Naturligtvis fanns det en Volvo P1800 på plats. (Foto: Marcus Berggren)

Techno Classica har en överdos av bilar

Att traska runt bland alla åtta mässhallar och okulärbesiktiga alla 2 700 bilar är minst sagt tidskrävande, särskilt om man ska passa på att mingla lite med andra entusiaster.

Vi tillbringade uppåt sex timmar på att bara strosa runt och njuta av bilarna och atmosfären.

Det fanns även en parkering i anslutning till en av hallarna där mer överkomliga klassiska bilar stod med till salu-skyltar.

Denna svenskägda Ferrari 500 TR Spider från Aurora Collection väntas gå för närmare 50 miljoner kronor, alltså inte en av de överkomliga bilarna. (Foto: Marcus Berggren)

Till salu: en tidigare Mercedes W123-taxi. (Foto: Marcus Berggren)

Bara att shoppa loss

ANNONS

Det liknande ett begagnattorg, med riktigt obskyra och historiskt signifikanta (och icke-signifikanta) bilar.

Bland höjdpunkterna fanns det en Alfa Romeo 75 som gått 400 mil, en Ford Sierra LX i absolut toppskick, en Mercedes-Benz CLK GTR Roadster, och en Mini Cooper från 1990 som hade gått 54 kilometer.

Vi såg även fem stycken NSU Ro 80, tiotals Mercedes-Benz 300 SL, en SLS AMG Electric Drive, en Lamborghini Lamborghinetta traktor, en Jaguar XJ220, för att inte tala om en Alfa Romeo F12.

Vi såg hela fem (!) NSU R80 på plats. (Foto: Marcus Berggren)

Mycket värt att fira

Det som firades på plats i Essen var bland annat 125 år av Renault, 100 år av MG, 70 år av Chevrolet, 60 år av Lamborghini, Mercedes 600, Porsche 911, och så vidare.

Det klassiska bilåret 2023 verkar bli ett riktigt pangår och Techno Classica visar även att intresset är enormt.

Här är en svenskreggad Mercedes-Benz 250 SE. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Det fanns även en DAF YA på plats, en av de första bilarna med CVT-låda. (Foto: Marcus Berggren)

Techno Classica

Ford Granada i toppskick. (Foto: Marcus Berggren)

Techno Classica Essen är ett måste

Att besöka Techno Classica Essen är ett måste för alla bilentusiaster. Atmosfären är oslagbar, och alla man stöter på är genuint trevliga.

I bilväg finns det dessutom något för alla, och dessutom är nästan allt till salu, vilket kan vara både bra och dåligt beroende på hur man ser det.

Om man vill tanka fullt i sina motorhistoriska depåer och fullständigt bombarderas av ögongodis, samt lära sig massa nytt, är det helt rätt plats.

Nästa års upplaga av Techno Classica Essen går av stapeln den 3 till 7 april 2024.

Techno Classica

Frankofiler fanns det även gått om. På bild ser ni en Citroën XM-IG. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS
Techno Classica

Oavsett preferens finns det något för alla på Techno Classica Essen. (Foto: Marcus Berggren)

Läs även: Provkörning av Porsche 959
Läs även:
Provkörning av BMW M1
Läs även: Provkörning av Opel Kadett D Caravan

Läs även: Unik storstädning i svensk Ferrari-samling

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS