Dagens PS

Batteritillverkaren som rubbade Musks universum

BYD utgör numera ett hot mot motTeslas Elon Musk
Det fanns en tid då Elon Musk kunde raljera över eventuella utmanare som dök upp på elbilsmarknaden. (Foto: Ebrahim Noroozi/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 30 mars 2024Publicerad: 27 mars 2024

Smaka på det här ordet: Batteritillverkare. Det låter kanske inte särskilt illavarslande. Det hade inte Elon Musk heller tyckt för tjugo år sedan. Nu borde det ringa desto mer i varningsklockan. Här läser du varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det fanns en tid, när blotta tanken på att någon skulle peta ned Tesla från elbilstronen framstod som fullkomligt barock.

Då, i elbilens begynnelse, var Elon Musk ensam herre på täppan och på god väg att bygga upp det affärsimperium vi i dag tar för givet.

Där var han också så ohotad att han kunde unna sig att avskriva de eventuella utmanare som dök upp på marknaden. Inte utan viss raljans.

Läs mer: Så ska AI öka räckvidden för elbilar

Världens största EV-marknad

Ett par decennier senare ser spelplanen annorlunda ut. Även om Tesla fortsatt håller ställningarna i elbilsrevolutionen har utmaningarna längs vägen vuxit.

En av dem är priskriget som just nu pågår för fullt. En annan ett krympande kundunderlag på en mycket volatil marknad där konkurserna duggar tätt.

Som tillägg till det förlorar Tesla marknadsandelar till Kina. Världens största EV-marknad med fantastiska elbilar till fantastiska priser.

ANNONS

En framgångsfaktor som för oss till den där batteritillverkaren, i dag mer känd som BYD.

BYD:s vd möter pressen
Wang Chuanfu, grundare och vd för BYD säljer fordon med en svårslagen prisbild. (Foto: Cyril Zingaro/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Batterier för mobiltelefoner

Grundat av Wang Chuanfu, och i begynnelsen en tillverkare av batterier för mobiltelefoner, var BYD kanske inte ett bolag som initialt utgjorde ett hot.

Allra minst för Elon Musk.

När bolaget under 2003 ställde om till bilar blev det dock en kraftfull aktör. Inte minst sedan batterier var deras specialitet och världen törstade efter EV-batterier.

En kinesisk stjärna var född.

Körde om Musk

ANNONS

Under fjolårets fjärde kvartal sålde BYD flest batteridrivna fordon i världen. De körde därmed om Elon Musk, och har sedan lyckats hålla ställningarna – trots global oro och inflation.

Under tisdagen framgick det att bolaget nettovinst för 2023 missade förväntan, men också att ökningen låg på hela 80,7 procent, jämfört med helårsvinsten 2022.

Så vari ligger framgångsfaktorn?

En del av den kan härledas till den kärnprodukt som en gång byggde bolaget – batterierna.

BYD ligger nämligen i framkant när det kommer till litiumjärnfosfatbatterier, som är mer långlivade och mer kostnadseffektiva än exempelvis litiumjonbatterier, skriver CNBC.

Svårslagen prisbild

Vidare är förstås priset på BYD:s sortiment svårslaget, då flera av deras modeller startar på 20 000 dollar, motsvarande omkring 211 000 kronor.

En attraktiv prisbild de nu breddar globalt.

ANNONS

Under förra året exporterades 240 000 bilar till 70 länder. Det finns även planer på att starta upp fabriker i både Ungern och Mexiko.

Att Elon Musk bör se upp för batteritillverkaren framöver är det därmed få som tvivlar på.

Läs även:

Elon Musk hånade BYD – får nu äta upp det

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS