Dagens PS

Överbelastad på jobbet? Få ut mer genom att göra mindre

jobbet
Kanske är det så här du tänker dig "produktivitet" – telefon i hand och tusen grejer i bakhuvudet som pockar på din uppmärksamhet. Helt fel, enligt den här professorn. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 29 apr. 2024Publicerad: 29 apr. 2024

För åtta år sedan predikade Cal Newport djupfokus på jobbet. Nu vill han att vi drar ner tempot avsevärt – för produktivitetens skull.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Många bollar i luften” är en minst sagt sliten klyscha.

Ordspråket signalerar att du är stresstålig och bra på att hantera många parallella projekt samtidigt.

Kanske känner du dig också lite extra viktig när du hoppar mellan Slack-meddelanden, Zoom-möten och arbetsuppgifterna.

Istället riskerar du att göra både dig själv och din arbetsgivare en riktig björntjänst, menar datavetenskapsprofessorn Cal Newport.

Läs mer: Här är frågorna som imponerar på arbetsplatsen. Dagens PS

En ny arbetsfilosofi

Genom att skala av alla onödiga distraktioner kan du uppnå mer på kortare tid och med mindre ansträngning.

Det lovade Newport i boken “Deep Work” från 2016.

ANNONS

Nu är han aktuell med boken “Slow Productivity”, vilket också är namnet på den arbetsfilosofi som han vill sprida till omvärlden.

Missa inte: Därför har kvinnliga chefer det tuffare. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Mycket stress, lite verkstad

Newport hävdar att dagens kunskapsarbetare stressar mer än att faktiskt generera större vinst till företagen, skriver Wall Street Journal.

Han backar upp påståendet med data från techjätten Microsoft, som visar att många av oss tillbringar motsvarande två arbetsdagar i veckan i möten och med att svara på mejl.

Otroligt ineffektivt, om du frågar Newport.

Läs mer: Effektiva möten – enligt Jeff Bezos. Dagens PS

Säg nej

ANNONS

Misstaget som många gör är att ta på sig för många projekt, vilket leder till onödigt mycket administration i form av möten och synkning med andra.

Budskapet i hans nya bok är därför ungefär som för åtta år sedan: få ut mer genom att göra mindre.

Tacka nej till överbelastning på jobbet.

Fokusera istället på färre uppgifter – och bli riktigt bra på dem.

Missa inte: Varning: Det här kan rasera företagskulturen. Dagens PS

Expertens tips

Så här kan du bli bättre på att säga nej till projekt, om du redan är mitt uppe i ett annat:

Gör upp en lista tillsammans med ditt team eller chef med alla projekt som behöver göras.

ANNONS

Rangordna dem efter hur högt de ska prioriteras. Sätt dem lägst rangordnade på en väntelista.

Blir du sedan ombedd att ta på dig ett nytt projekt, öppna upp för diskussion kring var det ska rangordnas.

Vad kan cheferna göra åt produktionskrisen?

Produktiviteten har minskat kraftigt och kostar världen multum. Chefer bör dock inte skylla på distansarbete – utan hitta andra lösningar, föreslår experten.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS