Dagens PS

Oro för bedrägerier – då bör företag satsa på det här

företag
Många konsumenter utsätts för bedrägerier (Foto: Caisa Rasmussen / TT).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 12 okt. 2023Publicerad: 12 okt. 2023

Allt fler konsumenter i Sverige oroar sig för bedrägerier och söker sig därför till företag som upplevs som säkra. Det kan näringsidkare dra nytta av.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En majoritet bland svenska konsumenter har utsatts för bedrägerier och många oroar sig för att råka ut för bedragare. 89 procent av konsumenterna i Sverige är mer oroliga för bedrägerier nu än tidigare.

Det visar en ny studie som analysföretaget SAS Institute har genomfört.

Läs mer: Bedrägerierna har ökat: “Ingen slipper undan”

Konsumenter väljer bort företag

För företagen gäller det att vara på tårna – 6 av 10 konsumenter i Sverige uppger att de vill byta leverantör på grund av oro för bedrägerier.

De väljer hellre att vända sig till konkurrerande leverantörer som de känner förtroende för och som erbjuder bättre skydd mot bedrägerier.

“De ekonomiska konsekvenserna av bedrägerier är uppenbara, men företag löper även risken att förlora förtroendet hos konsumenterna och försämra sitt rykte om konsumenterna bara misstänker att leverantören har ett svagare skydd mot bedrägerier än vad en annan leverantör upplevs ha”, säger Stephanie Ora, globalt ansvarig för analys av finansiell brottslighet på SAS Institute.

ANNONS

Senaste nytt

Säkerhet – viktig konkurrensfördel

ANNONS

Skydd mot bedrägerier har därför blivit en kritisk konkurrensfördel för företag.

Att vinna konsumenternas förtroende blir allt svårare, men företag som kan erbjuda säkra kundupplevelser kommer att ha mycket att vinna.

“Kundupplevelsen mäts inte bara i effektivitet. Den måste balanseras med höga standarder för säkerhet och dataskydd”, säger Stephanie Ora.

Så gick undersökningen till

Studien ”Faces of Fraud” genomfördes av 3Gem Research på uppdrag av SAS Institute.

Undersökningen omfattar 13 500 konsumenter från hela världen, varav 1 000 kommer från Sverige.

Flera uppgifter i undersökningen visar hur omfattande onlinebedrägerier är i Sverige och vilken påverkan de har på konsumenter.

De vanligaste typerna av bedrägerier är försök att komma över bankinformation och personliga data, genom att ta kontakt via mobiltelefoner och mejl.

ANNONS

Läs även:

Våg av cyberhot: Nu krävs modernare cybersäkerhet

Undersökning: Var fjärde lurad på nätet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS