Dagens PS

Missen som företagen gör mot seniorer

seniorer
Seniorer är nästan osynliga på marknaden, trots att de är en köpstark målgrupp. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 08 feb. 2024Publicerad: 08 feb. 2024

Seniorer utgör en stor och köpstark del av befolkningen. Ändå får de bara en bråkdel av företagens uppmärksamhet som yngre människor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Babyboomer-generationen utgör en femtedel av USA:s befolkning och står för 30 procent av konsumentutgifterna.

Trots detta riktar sig reklamen i huvudsak mot avsevärt yngre “zoomers”, som spenderar en bråkdel av det som seniorerna gör.

“Företagen vet inte var pengarna finns”, säger marknadsföringskonsulten Jeff Weiss till Marketwatch.

Läs mer: Låginkomsttagare tjänar mer som pensionärer Dagens PS

Två extremer

När seniorer väl representeras i reklam brukar fördomar och stereotyper förstärkas.

Å ena sidan målas de upp som tekniska dumskallar eller som varnande exempel för yngre vuxna att inte bli som sina föräldrar.

Å andra sidan syns “superåldringen”, som är överdrivet vital och aktiv.

ANNONS

“Det är två extremer och ingen av dem känns autentiska”, säger Joann Montepare, professor i psykologi.

Läs mer: Larmet: Fler pensionärer i skuldträsket Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Seniorer byter varumärken

En förklaring till att företagen missar en stor och ekonomiskt stark äldre målgrupp kan vara att de som jobbar på reklambyråer själva är yngre vuxna.

Enligt Charles Taylor, professor i marknadsföring, föredrar de att skildra yngre versioner av sig själva.

Dessutom finns det en uppfattning att seniorer inte provar nya produkter.

“Men de är faktiskt mer öppna för att byta varumärken än vad många tror”, säger han.

Färdiggnällt – svenska pensionärer rikare än du tror?

Enligt Alecta har Medelsvensson 90 procent av lönen kvar vid 67 års ålder.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS