Dagens PS

Konkurs: Därför kraschar elmotorcyklarna

elmotorcykel Cake
Konkurs förra veckan - men nu kan Cakes fordon få nytt liv. (Foto: Magnus Andersson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 feb. 2024Publicerad: 02 feb. 2024

Cake, svensk tillverkare av eldrivna motorcyklar, begärs i konkurs av bolagets egen styrelse sedan jakten på nytt kapital misslyckats.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mellan 2019 och 2021 var Cake, företaget bakom de utseendemässigt profilerade eldrivna motorcyklarna, med på Ny tekniks startuplista. Den så kallade 33-listan, som ett av de lovande nya företag som kommit fram.

Nu tvingas sajten konstatera att samma företag, grundat 2015, gått i konkurs.

”Det är inte en utan flera omständigheter som gör att vi hamnat i den här situationen”, säger vd:n och grundaren Stefan Ytterborn till Di.

Flera orsaker

Ytterborn nämner klimatfrågorna som inte längre är i fokus, lågkonjunkturen, liksom problemet med att få nytt riskkapital.

Han kunde även ha lagt till 369 miljoner och en batteribrand.

De senaste månaderna har elfordonstillverkaren Cake jobbat intensivt med att få in nya miljoner, pengar som skulle hålla företaget vid liv till en senare, större emission längre fram under 2024.

Det gick inte – nu har man ansökt om konkurs.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kunde inte betala löner

I förra veckan avslöjade Breakit att Cake ställt in löneutbetalningarna till sina anställda.

“Detaljerna kring vår senaste emission har dragit ut på tiden och därför en viss försening”, sade Stefan Ytterborn då. 

Cake omsatte 99 miljoner kronor under 2022, det senaste helår som finns redovisat. Rörelseresultatet uppgick till ett minus 263 miljoner kronor. Enligt Breakit var kassaflödet från den löpande verksamheten minus 369 miljoner kronor.

Satsat brett

Bolaget har fram tills nu sålt cirka 6 000 fordon, men satsat på en internationell lansering genom att förutom i Sverige finnas på plats i Italien, USA och Frankrike för att skapa en marknad där.

Förutom alla yttre problem drabbades Cakes elmotorcyklar av produktfel, som blev ytterligare droppar i den överfyllda bägaren.

Den 15 oktober förra året började en av Cakes motorcyklar att brinna när batteriet laddades hos en återförsäljare i Sydkorea.

ANNONS

Resultatet blev att Cake tvingades byta alla batterier av den aktuella typen.

Tvingades byta

Cake tvingas anmäla incidenten till amerikanska NHTSA, som i stort sett är USA:s motsvarighet till Trafikverket.

I en annan anmälan till NHTSA framkom det att Cake var tvunget att byta ut styrstången på 154 motorcyklar av en annan modell, eftersom den riskerade att ge vika.

Det ska sättas i relation till en då årlig försäljning av cirka 2 000 motorcyklar.

De förlorar

Till dem som satsat på Cake – och nu följaktligen står som förlorare i konkursen – finns AMF Pension, Creandum, Rutger Arnhult, Stadium-familjen Eklöf samt H&M:s storägare Karl-Johan Persson.

Läs även:

ANNONS

Svenska bolaget Cake – ny fabrik för elmotorcyklar i Stockholm – Dagens PS

Riskkapitalet torkar ut – svårare för entreprenörer – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS