Dagens PS

Håll i hatten: Här har kvinnorna makten

Champagne kvinnor
Champagne när Macron besökte Sverige. På hans franska hemmaplan tar kvinnorna över den ädla drycken. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 feb. 2024Publicerad: 08 feb. 2024

Nu tar kvinnorna makten över världens mest mytomspunna dryck. Alltfler stora champagnehus får kvinnor i ledningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar mycket om årgångar när vi talar om champagne och andra drycker.

Nu handlar diskussionen om en årgång som hunnit bli 44 år.

”Jag vill vara en förebild som kvinna, med min frihet och min framgång”, säger Vitalie Taittinger, 44.

För fyra år sedan övertog hon driften av champagnehuset från sin far Pierre-Emmanuel Taittinger, tillsammans företagets namn som i mångt och mycket är synonymt med lyx.

En av många kvinnor i topp

”Min plats ligger i toppen, det tvivlade jag aldrig på”, säger hon till norska Finansavisen.

I dag leder Vitalie Taittinger ett företag som årligen säljer mer än 6,5 miljoner flaskor och omsätter motsvarande drygt 2 miljarder kronor.

Hon är en av många kvinnor som nu tar över i de stora champagnehusen. De står för förändring – men spelar samtidigt på de myter som omger kvinnor och champagne.

ANNONS

”Jag skulle ljuga om jag förnekade det”, säger Vitalie Taittinger.

ANNONS

Senaste nytt

Uppskattas av kvinnor

Champagne är en dryck som enligt alla undersökningar uppskattas extra mycket av kvinnor, samtidigt som den omges av sexism.

Det började med legenden om att det klassiska breda champagneglaset formats efter den kungliga älskarinnan madame de Pompadours bröst, och fortsatte in i vår tid med James Bond som i film på film fick omkull damer efter några glas skumpa.

Vitalie Taittinger behöver, som sagt, inte känna sig ensam som toppkvinna inom champagnebranschen.

Marknadsledaren Moët & Chandon tillhör lyxkoncernen LVMH och utsåg Sibylle Scherer till chef i somras.

Flera i toppen

Efter LVMH är TEVC den mäktigaste aktören i branschen, och detta företag leds också av en kvinna, Veronique Blin.

ANNONS

I familjeföretagen Duval-Leroy, Drappier och Paillard är det som på Taittinger. Bolagen styrs av kvinnor. Det märkliga är att kvinnornas framskjutna position går igen i hela branschen.

När det i snitt är 27 procent kvinnor engagerade i vinproduktionen i Frankrike är andelen i Champagne 40 procent.

Stora pengar

Det här sker samtidigt som inte minst LVMH bidragit till att göra champagne till en jätteaffär och pressat priserna uppåt.

Även de små vingårdarna i Champagne är nu värda stora pengar.

”Om familjerna ska undvika att tappa kontrollen över denna penningkälla måste de också acceptera döttrarna som chefer”, säger vinsociologen Oceane Carneiro från Uni Reims.

Nära rekordåret

För 2023 räknar branschorganisationen CIVC med att den slutliga statistiken ska visa en minskning av antalet sålda flaskor.

ANNONS

Men prishöjningarna har gjort att man tror att omsättningen hamnar i nivå med rekordåret 2022 då det såldes champagne för motsvarande 71 miljarder kronor.

Nu ska kvinnorna som tagit över, säkra champagnens framtid.

I det ingår som en central uppgift att vinna de yngre konsumenter som står med vodka och Red Bull i glaset. Dessutom kommer den globala uppvärmningen att tvinga fram nya produktionsformer.

Läs även:

Baksmällan som hotar bubblet – Dagens PS

Drycken som ger lyxjätten huvudvärk

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS