Dagens PS

Ekonomiprofessor om företag och skyldigheter

Milton Friedman fick Nobelpris i ekonomi 1976. Ekonomiprofessorn Alex Edman skriver om rätt och fel i Friedmans teori om företags skyldigheter att ta socialt ansvar
Milton Friedman fick Nobelpris i ekonomi 1976. Ekonomiprofessorn Alex Edman skriver om rätt och fel i Friedmans teori om företags skyldigheter att ta socialt ansvar. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 02 okt. 2023Publicerad: 02 okt. 2023

Det är meningslöst för ett företag att ha skyldigheter gentemot alla intressenter, det är inte heller bra att inte ha några skyldigheter alls. En ekonomiprofessor skriver om hur du kan ta reda på var balansen är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det den amerikanska nationalekonomen Milton Friedman skrev om företags sociala ansvar år 1970 utlöste en kontrovers som i dag, 53 år senare, fortfarande består, det skriver Alex Edman i Wall Street Journal

“Det finns ett och bara ett socialt ansvar för företag – att använda sina resurser och engagera sig i aktiviteter som är utformade för att öka sina vinster, så länge det håller sig inom spelets regler”, skrev Milton Friedman 1970, enligt Wall Street Journal. 

Kritiker kallar hans argument för ekonomiskt och moraliskt felaktigt och menar att företag har skyldigheter som går utöver vinster.

Kritikernas tes kan kanske bäst sammanfattas med hur Business Roundtable år 2019 förklarade att företag existerar: “till förmån för alla intressenter – kunder, anställda, leverantörer, samhällen och aktieägare”, skriver Alex Edman i Wall Street Journal.

Båda dessa idéer, att företag bara har skyldighet att öka sin vinst och att företag har skyldigheter mot alla intressenter, är lockande eftersom de är enkla, de är dock båda helt fel, skriver Alex Edman, som är ekonomiprofessor vid London Business School.

Bara ansvar för vinst

Milton Friedman menade att det som är bra för ett företags vinst överlappar det som är bra för samhället varför du genom att bara fokusera på vinst automatiskt kommer få positiva sociala effekter.

Det stämmer delvis, ett bilföretag som inte bryr sig om klimatförändringarna kommer utveckla elbilar eftersom de är mer lönsamma än konventionella bilar, det behövs inget socialt ansvar för det.

ANNONS

Men att anta att den här överlappningen är perfekt är en förenkling, att sälja cigaretter är bra för vinsten men inte för konsumenterna eller för samhället.

För ett företags vinst kan det vara bra att dumpa giftigt avfall i en flod eftersom det är kostsammare att ta ansvar och göra sig av med det på ett ansvarsfullt sätt.

ANNONS

Senaste nytt

Ansvar gentemot alla

Att företag har ett ansvar gentemot alla intressenter är överdrivet och inte genomförbart. Ett företags handlingar har konsekvenser som ligger utanför deras ansvar.

Är ett företag ansvarigt om dess produkt är bättre och konkurrerar ut en annan så att människor förlorar sina jobb, eller ansvarar ett bolag som ökar kraven på sina medarbetare för dem som inte kan få jobb?

Att stänga ett koleldat kraftverk är bra för miljön, men dåligt för de arbetare som förlorar sina jobb.

Fyra villkor

Företag har varken allt eller inget ansvar, men hur ska de tänka angående sina sociala skyldigheter?

ANNONS

Alex Edman föreslår ett ramverk som lyfter fram fyra villkor som krävs för att ett företag ska ha skyldigheter som sträcker sig utöver vinst.

Det första villkoret, externa effekter, som missbruk och föroreningar i exemplet ovan. Det är dock inte alltid ett företags ansvar att lösa externa effekter, ibland behöver regeringar fatta beslut.

Det andra villkoret är att på grund av att regeringar misslyckas med att lösa den externa påverkan företag skapar ska företag inte genast göra det eftersom välgörenhetsorganisationer ofta mer effektivt löser sociala problem, det är deras uppdrag.

Det tredje villkoret belyser att företag inte ansvarar för att lösa världens problem i stället för att fokusera på de utmaningar de är bäst rustade för att hantera.

Det sista villkoret är att ett företag behöver ha stöd från aktieägarna för att ta itu med den externa effekten. Aktieägare kan vara villiga att offra vinst för att det ger vinster för samhället.

Både rätt och fel

Milton Friedman hade alltså både rätt och fel, företag har skyldigheter utöver att göra vinst, men de skyldigheterna har gränser.

Företags sociala ansvar är att öka sina långsiktiga vinster och samtidigt hantera externa effekter, men bara när regeringen har misslyckats, när de har en komparativ fördel och när deras aktieägare är villiga att offra avkastning för lösningen, skriver Alex Edman i Wall Street Journal.

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS