Svenskarna har anpassat till shoppingmönster efter tiderna på fotbolls-EM, visar statistik från Klarna. I halvtid på fotbollen köper vi 59 procent mer elektronik.
Sverige köper elektronik i halvtid på fotbollen
Mest läst i kategorin
Betalningsbolaget Klarna har plockat fram statistik på hur Sveriges ehandel påverkas av att det pågår ett fotbolls-EM. Under Sveriges tre inledande gruppspelsmatcher minskade shoppingen med i snitt 22 procent under matchernas första halvlek, jämfört med samma tid veckan innan.
Kläder och skor sjönk med 47 procent, smycken och accessoarer var ner 43 procent och barnprodukter minus 32 procent under den första halvleken.
Men under halvtidspausen på 15 minuter har i stället köpen av elektronik ökat med 59 procent.
“När det på grund av restriktionerna varit svårare att se matchen i större sällskap på sportbarer eller andra offentliga platser så har många säkerligen samlats hemma i vardagsrum och då har nog många upplevt ett behov av en bättre TV, bättre ljud eller en “second screen'”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström i ett pressmeddelande.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – ökar trivseln på arbetsplatsen
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många, bland annat kan trivseln bland medarbetare öka. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss idag! Stora kontor för stora företag | CONVENDUM
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Byt till Fortnox för en bokföring uppdaterad i realtid, som gör företagslivet smartare.