Allt fler reklambudskap anmäls för falska löften om klimat och miljö. De flesta miljöbudskap som Konsumentverket väljer att ta upp blir fällda, men det är ännu ganska riskfritt för företag att komma med vilseledande påståenden.
Rekord i falska miljöbudskap 2022
Mest läst i kategorin
Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, säger till Dagens Nyheter att det är svårt för konsumenterna att avslöja när ett företag använder sig av greenwashing, samtidigt som företagen inser att miljöbudskap ökar försäljningen.
Framför allt är det vanligt att budskapet är otydligt och kan tolkas på olika sätt.
Reklamombudsmannen hade i augusti i år fällt nio reklambudskap. Det var lika många som under hela förra året. Av de anmälningar som Konsumentverket tog emot fälldes nästan samtliga.
Det saknas statistik för exakt hur många anmälningar som har gällt vilseledande miljöbudskap, men alla instanser som behandlar sådana ärenden säger att de har ökat i antal.
Miljöbudskap ofta falska
Samtidigt har Konsumentverket ingen skyldighet att pröva alla budskap som anmäls. Det innebär att det kan finnas ett mörkertal av så kallat gröntvättade reklambudskap.
Antalet miljöbudskap i reklam över lag ökar, enligt en tidigare undersökning som Konsumentverket gjorde 2021. En tidigare undersökning av reklam i EU visar att 42 procent av budskapen var vilseledande, skriver Dagens Nyheter.
Av de reklambudskap som Reklamombudsmannen granskat hittills är det bara ett som har friats. Konsumentombudsmannen har sedan 2017 friat bara drygt 10 procent.
Läs också:
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – ökar trivseln på arbetsplatsen
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många, bland annat kan trivseln bland medarbetare öka. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss idag! Stora kontor för stora företag | CONVENDUM
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Byt till Fortnox för en bokföring uppdaterad i realtid, som gör företagslivet smartare.