Dagens PS

Hurtigruten bygger eldrivet fartyg till 2030

Visualisering av Hurtigrutens utsläppsfria fartyg i Hjørundfjord, Norge
Visualisering av Hurtigrutens utsläppsfria fartyg i Hjørundfjord, Norge. (Bild: VARD Design)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 21 aug. 2023Publicerad: 21 aug. 2023

Norska Hurtigruten ska bygga ett fartyg som drivs med sol och vind och har batterier som ska laddas med förnybar energi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kryssningsbolaget Hurtigruten har offentliggjort planer på ett nytt elektriskt fartyg med nollutsläpp, det rapporterar CNN.

Elfartyget ska drivas av infällbara segel täckta av solpaneler och vara utrustat med batterier som i hamn ska laddas med förnybar energi.

Planen är att det nya kryssningsfartyget ska vara klart till 2030. För närvarande har Hurtigruten åtta fartyg som vart och ett har kapacitet för 500 passagerare.

Det nya elfartyget ska ha 270 hytter för 500 gäster och 900 besättningsmän. Dess strömlinjeform kommer minska luftmotståndet och bidra till lägre energiförbrukning.

Visuellt koncept för Hurtigrutens nya eldrivna kryssningsfartyg (Bild: VARD Design)

Hurtigrutens kryssningar går längs Norges kust, från Oslo till polcirkeln och bolagets vd, Hedda Felin, hoppas att hela sjöfartsnäringen ska inspireras av det nya innovativa fartyget.

Sedan mars 2022, när projektet, kallat Sea Zero, först tillkännagavs har Hurtigruten tillsammans med det norska forskningsinstitutet SINTEF och 12 maritima partners undersökt tekniska lösningar för utsläppsfria seglatser.

“När vi först tillkännagav projektet ‘Sea Zero’ för över ett år sedan, stod vi inför utmaningen att inte veta vilka teknologier som skulle vara tillgängliga för oss 2030. Vår uppgift var att bana väg för nya innovationer och förbättra befintliga för att överensstämma med våra hållbarhetsmål”, sade Hedda Felin i ett pressmeddelande i juni.

ANNONS

Resultatet är ett fartyg som huvudsakligen drivs av 60 megawatts-batterier som i hamn kan laddas med grön energi, då 98 procent av Norges energikällor är förnybara.

Det var Gerry Larsson-Fedde, chef för Hurtigrutens Marine Operations, som kom på idén med ett nollutsläppsfartyg.

Han uppskattar att batterierna kommer att ha en räckvidd på 300 till 350 nautiska mil, vilket innebär att under en 11 dagars tur och retur-resa skulle ett fartyg behöva ladda cirka sju till åtta gånger.

När det blåser kommer tre infällbara segel, eller vingar, fällas ut ur fartygets däck så att beroendet av batterierna minskar.

Fartygets segel utfällda, enligt det visuella konceptet. (Bild: VARD Design)

Seglen har en maxhöjd på 50 meter och Gerry Larsson-Fedde förklarar att de självständigt kan anpassa sig genom att ändra vinkel efter vinden eller sänkas så att fartyget kan passera under broar.

Seglen kommer att täckas av 1 500 kvadratmeter solpaneler som kommer generera energi och ladda batterierna.

”I Norge, även om det kan vara mörkt ibland på vintern, har vi fortfarande sol i söder. Och vi har sol 24 timmar om dygnet på sommaren. Vi kommer att bli superdrivna av midnattssolen utöver allt annat”, säger Gerry Larsson-Fedde till CNN.

ANNONS

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Seglande lastfartyg på väg tillbaka Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS