Dagens PS

Oljemarknaden skakad av krisen i Röda havet – priserna för höga

Martin Luanda
Oljetankern Martin Luanda attackerades av missiler i Röda havet den 28 januari 2024. (Foto: Irans flotta/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 04 feb. 2024Publicerad: 04 feb. 2024

Houthi-rebellernas raketattacker mot fraktfartyg i Röda havet får stora konsekvenser för oljemarknaden i världen och driver upp priserna, menar experter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Faktumet att man nu riskerar att få en missil på sig om man tar vägen via Suezkanalen och Röda havet gör att de stora frakt- och oljebolagen väljer enklare logistik, rapporterar Bloomberg.

Oljemarknaden delas upp vid Röda havet

För tillfället håller världen på att delas upp i två handelsregioner på grund av krisen, en kring Atlanten inklusive Nordsjön och Medelhavet och en annan i östra Asien, Indisika oceanen och Persiska gulfen. Det pågår fortfarande handel av råolja mellan dessa regioner, men i betydligt mindre skala då fartygen behöver ta den längre och mer kostsamma vägen runt södra Afrika.

Uppdelningen kommer inte att vara permanent, menar experter, men för tillfället har länder som Indien och Japan svårare att diversifiera sina oljeinköp, vilket driver upp priserna på olja tillsammans med högre priser på frakt.

“Vridningen mot logistiskt enklare laster är kommersiellt vettig, och så kommer att vara fallet så länge som störningarna i Röda havet håller fraktraterna förhöjda”, säger Viktor Katona, ledande råavarunalytiker på dataanalysföretaget Kpler till Bloomberg.

“Det är en tuff balansgång att välja mellan försörjningstrygghet och maximering av vinster”, säger han.

“Tekniskt sett inte störts ännu”

Analytiker som Business Insider talat med bedömer att oljepriset skulle vara mellan 5-10 dollar lägre per fat utan krisen i Röda havet, men även om det skapar kaos och logistiska problem är störningen betydligt mindre än vid exempelvis Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022.

ANNONS

“Försörjningen har tekniskt sett inte störts ännu,” säger Hunter Kornfeind från Rapidan Energy till Business Insider.

“Transittiderna är längre, vilket är anledningen till att priserna har stigit lite, men vi ser inte en miljon fat per dag av export offline. Så jag tror att det är därför det har varit i stort sett dämpat hittills.”

Läs även: Oljepriset fortsätter stiga – krisen i Mellanöstern fördjupas (Dagens PS)

Läs även: Ryssland överlistar sanktionerna – och tjänar mer på olja (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS