Dagens PS

Mobilspelsföretagets rapport: "Under vår ambitionsnivå"

Det svenska spelföretaget Mag Interactive som bland annat utvecklat mobilspelet Word Domination har släppt rapport. Siffrorna faller inte marknaden i smaken.
Det svenska spelföretaget Mag Interactive som bland annat utvecklat mobilspelet Word Domination har släppt rapport. Siffrorna faller inte marknaden i smaken. (Foto: Mag Interactive)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 17 apr. 2024Publicerad: 17 apr. 2024

Det Stockholmsbaserade spelbolaget Mag Interactive har släppt siffrorna från sitt första kvartal. Omsättning och resultat landande under marknadens förväntningar och aktien tappar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mag Interactive (börskurs Mag Interactive) som kom till börsen i december 2017 är främst känd för sina frågesports- och ordpusselspel som Word Domination, Quizkampen och WordZee för mobilen.

Backat sedan pandemin

Aktien hade som många andra digitala bolag en bra period under pandemin då den handlades på rekordnivåerna av 47,5 kronor per aktie. Sedan dess har kursen fallit tillbaka ordentligt och handlas nu under 10 kronor.

Dagens rapport verkar inte kunna vända trenden. Kursen faller med 10 procent en halvtimme efter börsöppning.

Mag Interactives omsättning för det andra kvartalet summerades till 71,9 miljoner kronor jämfört med 96,1 miljoner kronor i fjol. Förväntan låg på 78,9 miljoner.

Rörelseresultatet (ebit) blev negativt , minus 16,3 miljoner kronor, som kan jämföras med minus 4,2 miljoner kronor för ett år sedan. Marknaden hade räknat med ett rörelseresultat på 3,8 miljoner kronor enligt Pin Point.

ANNONS

Senaste nytt

Skuldfria och lönsamma

Det som verkar bekymra vd Daniel Hasselberg mest är dock den minskade investeringarna/kostnaderna i att värva nya användare. En summa som sjönk från drygt 40 miljoner kronor samma kvartal 2023 till 8 miljoner kronor i det kvartal som redovisades nu.

ANNONS

“Detta är en bra bit under vår ambitionsnivå, som ligger närmare 30 miljoner kronor per kvartal. Majoriteten av investeringarna avsåg Wordzee, följt av Quizkampen och Tile Mansion“, skriver vd Daniel Hasselberg i vd-ordet.

Framåt så berättar Mag Interactive att man vill ta det nya ordspelet Crozzle till global lansering under året. Spelet mjuklanserades i december på ett sätt som ser lovande ut enligt Daniel Hasselberg som också lyfter fram bolaget starka finansiella ställning.

“I en värld där vissa företag kämpar med hög skuldsättning och utmanande balansräkningar, är vi lönsamma och skuldfria”, skriver han.

Det långsiktiga målet är att ta bolaget över 500 miljoner svenska kronor i intäkter.

Läs mer:

Ny analys får Embracer att nosa på årshögsta. Dagens PS

Svensk gaming i topp – över hälften av alla spelar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS