Dagens PS

Bilen och motorbåten – en tidlös kärlekshistoria

Elbåtarna är på fram-marsch.
I takt med att den elektriska utvecklingen i bilvärlden rusar, kommer det samtidigt att bli allt mer vanligt med eldrivna motorbåtar. Siala yachts är bara ett exempel på varv som alltmer bygger motorbåtar kring el-teknologin. (Foto: Siala yachts)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 18 apr. 2024Publicerad: 19 apr. 2024

Bilen och motorbåten har haft en nära relation ända sedan de båda föddes för snart 150 år sedan. Nu spirar motorkärleken på nytt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är klart att de har ett förhållande. Dessutom har det varat faktiskt ända sedan de båda föddes.

Motorbåten och bilen är sprungna ur samma idé och har därför funnits vid varandras sida ända sedan de båda föddes 1886.

Idén bakom de båda är ju liksom densamma, att montera en motor i en “kaross” som därefter kan röra sig framåt av sig själv.

Carl Benz i sin första motorwagen
När Carl Benz hade fått det första fordonet att röra sig framåt på vägen, lyfte han sonika i en likadan motor i ett båtskrov. Sedan dess har bil och motorbåt gått sida vid sida genom historien. (Foto: Daimler-Benz)

Från början hette de dessutom samma sak – automobiler. Alltså saker som rör sig framåt av sig själv.

Sedan dess har de följts åt. Ibland har relationen varit nära och intim, men emellanåt lite avvaktande och trevande.

När nu elmotorindustrin allt oftare kliver ombord i motorbåtsindustrin är det på inga sätt något nytt scenario som plötsligt dyker upp.

Flyttade motorn

ANNONS

Det var ju så det började.

Att Carl Benz efter att ha fått sin motorwagen att rulla på de tyska grusvägarna, satte en likadan maskin i ett båtskrov och fick båten att själv tuffa runt på floden Neckar.

Sedan dess har samarbeten mellan vatten och land avlöst varandra. Oftast med motorer. Bilvärldens fördel med massproduktion i stor skala, upptäckte snart båtvärlden och köpte och konverterade bilmotorer för marin drift.

Fords klassiska sidventilsåtta fanns tidigt marint. Chryslers raka sidsexa likaså, Porsche, Lincoln, Volkswagen och vår egen Volvo likaså.

Även Chrysler har varit sjösatta under några år
Bilvärlden har också tafsat på båtvärlden. Som Chrysler som både gjorde utombordare och båtar under en tid. (Foto: Sjöexpress arkiv)

I det sistnämnda fallet var det dock faktiskt tvärtom. Där var det Volvo som köpte båtmotorer från Penta och monterade mellan rambenen.

ANNONS

Senaste nytt

El på vatten

Och så där har det hållit på. När nu elmotorerna på land börjar bli så pass pålitliga att de går att utnyttja även på sjöhavet, är det bara en logisk fortsättning på ett långt skeende.

ANNONS
Frauscher med Porsche-teknik.
Frauscher uppvaktades av Porsche och idag har de båda prestandatillverkarna ett bra samarbete. (Foto: Frauscher)

Men visst verkar relationen mellan bil och motorbåt just nu må bättre än på länge. Porsches samarbete med den österrikiska båttillverkaren Frauscher är ett lysande exempel.

Resurser till förfogande

Porsche har ställt all sin motorteknik till förfogande för att skapa en motorbåt med både fartresurser och räckvidd som imponerar. Till och med designavdelningen har varit med och ritat fram en förarmiljö som ska få 911-ägare att känna sig hemma.

Tyde går på vingar
Tyska Tyde har tagit BMW i handen och gett sig ut på en gemensam teknisk utflykt. Deras foilande 43-fotare är kanske bara en föråkare på vad som senare komma skall. (Foto: Tyde)

Samma tänk och samma typ av samarbete har etablerats mellan den tyska start-upen Tyde, som tillsammans med BMW har skapat två 43 fot stora foilande daycruisers, som direkt ska ge svenska Candela en match.

Med BMW-teknik under däck knuffar den stora båten iväg i hela 25 knop i 50 distansminuter. Ett spännande steg framåt för framtidens motorbåt.

Svenska samarbeten

ANNONS

Även Candela såg tidigt potentialen med all den teknik som snabbt utvecklades på land och vände sig logiskt nog till Polestar för att skapa broar till gemensamma lösningar.

Ett helsvenskt el-samarbete
Att Candela och Polestar skulle göra något ihop var ingen rocket-science. Snarare ett mcyket logiskt steg för båda. (Foto: Candela)

Och så blev det också.

Polestar och Candela skapade ett giftemål över teknik och design med en potent foilande helsvensk båt som resultat.

Elen utmanar nu också de klassiska bränslena allt oftare. Nyss noterade vi den stora katamaranen Silent 62 som med stora solpaneler erbjuder ett motorbåtsliv på nästan samma premisser som segling.

Silent seglar med strömmen
Så länge solen skiner kan du åka i evighet med Solent 62. Dock behöver du ha batterier ombord om det skulle mulna på… (Foto: Silent yacht)

Så länge som naturen är med dig, det vill säga att solen lyser, ger panelerna tillräckligt med kraft för att driva båten framåt i evighet. Men, liksom med seglingen, går solen i moln, eller vinden dör, får du lita på batterier och landladdning för att säkert kunna ta dig i hamn.

Riva är med

ANNONS

Även klassiska Riva, motorbåtsvärldens pärla, har nu klivit in i den elektriska världen.

Deras El-Iseo som lanserades på Düsseldorf Boat show i vintras, har laddats med teknik från Parker Hannifin och ska kunna snurra runt i 25 knop i 25 distans.

Riva El-Iseo är helt eldriven
Rivas entrékliv in i elbåtsvärlden är egentligen bara en elektrisk variant av modellen Iseo. (Foto: Riva)

Relationen mellan bil och motorbåt verkar må alldeles utmärkt.

Att som båtvärlden, dra nytta av bilvärldens möjligheter till forskning och utveckling och sedan applicera det marint, är ett drag som gynnar båda parter.

Men att hävda att detta samarbete är en nyhet, är den pålästes förhoppning om att skapa en nyhet utan bas. För det var länge sedan som bilen och motorbåten svarade “I do” på frågan om de ville gifta sig.

Och det förhållandet verkar nu vara lyckligare än på länge.

Läs gärna mer om hur dagens el-teknik går till sjöss här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS