Dagens PS

Rolex köper Bucherer

Rolex köper Bucherers verksamhet
Rolex köper Bucherers verksamhet. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 25 aug. 2023Publicerad: 25 aug. 2023

Rolex ger sig ger sig på allvar in i konsumentförsäljning och köper Bucherer, återförsäljaren av lyxklockor med över 100 butiker världen över.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tillverkaren av exklusiva klockor, Rolex, beslutade att köpa Bucherers verksamhet efter att den familj som kontrollerar återförsäljaren bestämt sig för att sälja, det rapporterar Bloomberg.

Affären kommer för första gången ge Schweizhs största klockmärke stor närvaro i konsumentförsäljning.

Behåller sitt namn

Enligt ett uttalande från Rolex kommer Bucherer behålla sitt namn, fortsätta verka självständigt och sälja andra klockmärken, inga ekonomiska villkor avslöjades i uttalandet.

För närvarande finns endast en butik i hela hela världen som ägs och drivs av Rolex, den ligger i lyxklockmärkets hemstad Genève.

Förvärvet ger Rolex möjlighet att starta omfattande försäljning av sina klockor i egna butiker.

ANNONS

Senaste nytt

Ökad kontroll

Enligt Rolex kommer relationerna med deras nuvarande officiella Rolex-auktoriserade återförsäljare ändå fortsätta som vanligt.

ANNONS

Förvärvet kommer dock ge Rolex ökad kontroll över försäljningen av sina klockor. Det gäller både nya och begagnade klockor.

Kan påverka återförsäljare

Enligt Jon Cox, chef för schweiziska aktier på Kepler Cheuvreux, kan Rolex övergång till detaljhandel leda till konsekvenser för börsnoterade återförsäljare, som exempelvis The Hour Glass Singapore och Watches of Switzerland Group.

“Vid en första anblick är det här chockerande för alla andra officiella Rolex-återförsäljare eftersom Rolex alltid har sagt att det är engagerat i oberoende detaljhandel och inte har någon önskan att själv driva detaljhandel”, säger han till Bloomberg.

Han tillade att uttalandet om att affären delvis gjordes på grund av den långsiktiga relationen med Bucherer-familjen till viss del kan begränsa effekten på andra återförsäljare.

Förändrad detaljhandelsstrategi

Efterfrågan på Rolex mest populära modeller överstiger tillgången, trots att mer än en miljon klockor tillverkas årligen och årsförsäljningen ligger på över 9 miljarder franc, nästan 112 miljarder kronor.

Kunder kan få vänta i flera månader, eller till och med år, på de mest populära modellerna, som Daytona och Submariner.

ANNONS

Förvärvet av Bucherer är den andra stora förändringen i Rolex detaljhandelsstrategi på mindre än ett år.

Begagnat-marknaden för klockor domineras av Rolex och i december presenterade bolaget ett program för utfärdande av äkthetscertifikat för deras begagnade klockor som säljs av auktoriserade återförsäljare.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Rolex och Patek Philippe bättre än aktier Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS