Dagens PS

Italienska designern som tar det iskallt

ismaskin
Nu har italienska designjätten Pininfarina tagit tag i designen på den klassiska ismaskinen och presenterat en helt ny design. Eller..? (Foto: Zamboni)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 okt. 2023Publicerad: 27 okt. 2023

Bildesignvärldens toppnamn, italienska Pininfarina, har designat om fordonsvärldens mest bortglömda enheter: Ismaskinen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Frank Zamboni.

Känns namnet bekant? Kunde ana att du aldrig hört tals om honom. Men i hans värld är han kung.

Frank Zamboni är ismaskinernas svar på Enzo Ferrari. Mannen som skapade den produkt som snurrar runt på hockeyrinkar världen över.

ismaskin
Frank Zamboni, mannen som gav oss ismaskinen. En ikon i hockeyvärlden som postumt blev invald i hockeyns Wall of fame. (Foto: Zamboni)

Du kanske inte ens har sett dem.

Gått ut och tagit en korv i periodpausen i stället för att titta på när ismaskinen, enligt ett väl planerat mönster, ser till att isen är nyspolad och fin till nästa drabbning.

I stort sett alla ismaskiner bär Frank Zambonis efternamn. Han är världens alla periodpausers kung. En gigant i en värld som knappt finns.

ismaskin
Det var så här det började. Frank Zamboni klädde en Jeep med sin patenterade uppfinning för att kunna spola om isen med ett fordon. (Foto: WikiCommons/
ANNONS

Nu tyckte emellertid Zamboni att det var dags att komma med en uppdaterad design.

Låta den gamla synnerligen kantiga designen, där funktion verkligen hade fått gå före form, gå i graven och överraska marknaden med en Zamboni 2.0.

Italienare i blodet, gick uppdraget till italienska megadesignföretaget Pininfarina, som i vanliga fall designar bilar som Ferrari Testarossa, Ferrari Enzo och Lancia 037.

Nu har Pininfarina gjort sitt, och Zamboni har med stolthet släppt den nya ZX5 Zamboni på marknaden.

ismaskin
Pininfarinas nya design kanske inte är någon direkt kioskvältare. Men så länge som Zamboni och hockeyspelarna är nöjda, får väl vi andra också vara det. (Foto: Zamboni)

För oss som inte är superinsatta i ismaskinens design och historia, ser den nya maskinen ut som den alltid gjort.

Pininfarina har rundat till hörnen lite, satt framlampor på skapelsen och givit föraren en lite mer komfortabel och designar plats att sitta på.

ANNONS

Senaste nytt

Det nya sitter mest under skalet, säger Zamboni. Med uppdaterad teknik ska miljöpåverkan vara mindre, vattenåtgången minimal och omspolningstiden kortare än någonsin.

ANNONS

Bra där säger vi.

Läs också:

Pininfarina B95: Elbil för 60 miljoner (Dagens PS)

Om Zambonis historia här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS