Dagens PS

Älskade reklam – klassiker vi minns

Reklam
Det är väl bara att krypa til korset och erkänna att Rivas reklam för vackra mahognyracerbåtar, slår allt annat på fingrarna. Ingen annan tillverkare kan på sammas sätt förmedla dröm, flärd och finess som detta italienska båtvarv. (Foto: Riva)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 02 okt. 2023Publicerad: 02 okt. 2023

Allt var inte bättre förr. Men nog var reklam varmare, skönare och roligare? Här kommer fem älskade favoriter från dagar och reklam som flytt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1. Sommaren lyckligaste dag

Scott reklam
(Annons ur dåtida båtpress)

Året är 1960. Spänningen är stor när skåpbilen från GS Arph svänger in på gårdsplanen. Nere vid bryggan lastats en stor kartong av med den nya motorn i.

ANNONS

Senaste nytt

Dold skönhet

En jättekartong är det.

Genast sätts Lillemans fantasi i rörelse. När chauffören fått den avtalade betalningen, vinkar familjen artigt adjö innan de springer ned till bryggan och river av skyddshöljet.

Motorn är en riktig skönhet.

Läckert ljusgul med Scott- emblemet i kromad plast. Nu ska det äntligen bli bättre fart på familjens campingbåt. Pappa har till och med beställt ett par nya vattenskidor till moderns stora förskräckelse.

ANNONS

Hur ska detta gå?

2. Tyst och billig

Penta reklam
(Framsida på reklamblad från Archimedes-Penta ca 1950)

Skådespelerskan Kerstin Nilsson vinkar glatt mot fotografen. Det är premiär för Pentas “nya ekonomimotor i mellanklassen”.

Reklammakarna utlovade lägsta pris på knopen och en alldeles otroligt tyst gång, något som “fiskaren speciellt uppskattar”.

Trodde man.

Samma motor – två loggor

När Electrolux, som redan hade klassiska Archimedes i stallet, köpte Pentas utombordsmotoravdelning var det inte längre bara dammsugare och kylskåp som ståtade med det Essinge-baserade företagets logotyp.

ANNONS

Pentas väl beprövade konstruktioner såldes nu under två logotyper. Samma motor på insidan, men olika märken på kåpan.

Plötsligt talades det också båtar och snurror i tjänstemannakorridorerna. Electrolux hade med ens blivit ett av Sveriges största fritidsföretag.

3. Le mot fotografen

Chris Craft
(Foto: Ur Chris Crafts broschyr 1937)

Med äkta påklistrade amerikanska leenden poserar modellerna glatt framför fotografen.

På schemat står fotografering inför det kommande årets upplaga av Chris Crafts reklambroschyr, med den nya 19 Special Racing Runabout som ett av huvudnumren.

Då gäller det självklart att hålla leendena på plats ombord på den läckra racern. Målad i de amerikanska tävlingsfärgerna var detta en riktig färgklick i alla sammanhang.

Vacker motor, sinnlig reklam

ANNONS

Under luckorna på akterdäck tronade Chris Crafts stora raka sexa, en riktig godbit med tre förgasare och hela 131 hästkrafter ned och ut i propellern.

Chris Craft var i slutet på 1930-talet världens absolut största motorbåtstillverkare med mer än 100 modeller på programmet i perioder.

Fabriken i Algonac utanför Detroit fullkomligt spottade ur sig vackra båtar som sedan spreds över världen. Faktiskt ända bort till Sverige.

4. Reklam för båtglädje

reklam
(Bild ur reklambroschyr för OMC 17 Deluxe)

“If you’re interested in boats…?”

Det var upptakten när männen bakom reklambroschyren för OMC 17 Deluxe försökte sprida båtglädje och intresse.

Och det var vi ju – intresserade av båtar alltså. OMC 17 Deluxe var dessutom en båt som väckte intresset ytterligare.

ANNONS

Om det sedan var ett positivt eller negativt intresse kan givetvis diskuteras.

För annorlunda

Eller så behöver det inte diskuteras. För båten som den mäktiga koncernen OMC hade tagit fram var verkligen något annorlunda.

En slags trimaran som med OMC-drev och Buick-V6:a skulle slåss om gunsten i den relativt nya kategorin daycruiser.

Den var dock så udda att köparna tvekade, och de stora förväntade försäljningssiffrorna lös med sin frånvaro.

I dag finns inte många kvar. Två har vi sett i Sverige. Var rädda om dem är ni snälla.

5. Båtsport och sportbåt

Ockelbo
ANNONS

Plasten kom inte ensam. Den kom tillsammans med en helt ny era in i det som kallas båtlivet.

När plasten gjorde sitt intåg i båtlivet, kom också större utombordare, nytt mode och en massa möjligheter. Med allt detta, även en ny publik.

Nu blev det plötsligt coolt att äga båt. Med högre farter, djärvare design och möjligheten att leka loss på riktigt till sjöss, kom ungdomen ut på sjön. De som hade förmånen att köpa båt, blev automatiskt mest populär.

Recept för en bra dag

Att som snubben i båten, stå som ägare till en Ockelbo T14, låg högt upp på stegen.

Att sedan kunna erbjuda sin fästmö en åktur på de nya Sandströms-skidorna var så mycket extra plus det bara kunde bli.

Den dagen skulle garanterat sluta lyckligt.

Läs mer:

ANNONS

Jakten på båtundret i Ockelbo (Dagens PS)

Om Chris Crafts fantastiska historia här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS