Dagens PS

Greenline 39 Hybrid – havets hybridkung

Greenline 39 Hybrid vid brygga
Greenline 39 Hybrid är nästa steg och utveckling efter försäljningssuccén Greenline 33. Klarar man att överraska marknaden än en gång? Häng med ombord. (Foto: Mikael Gullström)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 04 juli 2021Publicerad: 04 juli 2021

VECKANS DRÖMBÅT: Hur förbättrar man ett vinnande koncept som fått mängder av utmärkelser och förändrat en hel bransch? Det är frågan för många branschledare som ständigt behöver utvecklas för att behålla försprånget på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den slovenska båttillverkaren Greenline tog, som vi skrivit om i tidigare artiklar, marknaden med storm när de lanserade sin hybridbåt Greenline 33 för tolv år sedan.

Greenline 39 Hybrid

Smaken är som baken, men personligen attraheras jag av den smakfulla avvägningen mellan klassisk “east coast design” och den senaste formspråket i båtbranschen. Greenlines koncept handlar även om att ha låg tyngdpunkt i båten vilket gör att vi slipper en överdimensionerad flybridge. (Foto: Mikael Gullström)

Att färdas på havet i tystnad och bara höra skrovets färd genom vattnet är något som innan dess bara varit seglare förunnat. Men nu slår hybridtekniken och alla nya elbåtar äntligen igenom på bred front och formar vårt framtida båtliv.

Peke för att kliva ombord

Peken tar oss ombord. Praktiskt integrerat med det förliga ankaret. Inte den snyggaste lösningen på en övrigt genomtänkt och harmonisk design. Personligen saknar jag den mycket snygga lösningen med sidohängt ankare och skyddsplåt från Greenline 33. (Foto: Mikael Gullström)

Utveckla och repetera en succé

Greenline är den tillverkare som ligger längst fram i den här utvecklingen. Hur har de då gjort för att utveckla sitt vinnande koncept? Jo, de frågade ägarna av sin framgångsrika Greenline 33 modell vad de uppskattade mest och vad de saknade på sin modell.

Drygt 100 olika ägare bidrog till en diger lista med förbättringar, förändringar och nya innovationer. Allt detta tog man i beaktande när man konstruerade Greenline 39 Hybrid, modellen som är en naturlig ersättare efter den något mindre storsäljaren. Lyckades man? Häng med ombord och gör din egen bedömning.

Möjlighet när en ny Greenline 39 Hybrid levereras

ANNONS

Vi hade turen att ta oss en titt på Greenline 39 samma dag en båt skulle levereras till en köpare i Stockholm. Den första frågan blev förstås varför de hade valt en Greenline 39 Hybrid?

“Vi ville ha en bekväm båt i den här storleken och för oss stod valet mellan en Grandezza och en Marex i samma storleksklass. Till slut valde vi Greenline på grund av hela den elektrifierade lösningen” säger den nya köparen som vill vara anonym.

”Att kunna åka hållbart och tyst genom skärgården var det främsta argumentet. Men även lösningen med 220 volt ombord som ger helt andra möjligheter som exempelvis värme, AC, och riktig köksutrustning ger massor av fördelar för oss” avslutar den nya båtägaren.

Hur fungerar hybriddriften?

Greenline har flera olika hybridlösningar, men den som säljs mest på svenska marknaden är den som kombinerar en Volvo Penta 220-hk D3-diesel med en 14 kW elektrisk drivmotor, batteribank och solpaneler på totalt 1 320 watt.

Volvo Penta D3 Diesel på 220 hk integrerad med elmotor (även den Penta grön) Allt snyggt och pedagogiskt monterat med gott om plats för extra stuv eller annan utrustning. Och enligt Greenline-konceptet långt ner placerat i skrovet. (Foto: Mikael Gullström)

Den integrerade 10 kW-generatorn laddar en 600 Ah-grupp av litiumbatterier som är mindre, lättare och effektivare än traditionella batterier och behöver inget underhåll. De kan laddas i tusentals cykler och har en livslängd på drygt 10 år.

Flexibel och hållbar framdrift

ANNONS

Batteribanken laddas antingen från solcellerna på taket eller genom dieseldrift. Eller så laddar man via landström på sin båtplats eller gästhamn. Målet med resan avgör hur mycket el du kan göra av med under färden.

Är planen att ligga i en naturhamn eller på svaj en helg ser du till att ha tillräckligt med kraft kvar för ett bekvämt båtliv utan strömbrist. Skulle det ta slut så laddar man upp via kombination av solpaneler och använder motorn som generator.

Siktar man in sig på en gästhamn med el kan man köra maximalt med eldrift, komma fram med anlända tömda batteribankar och därefter plugga in landström. Man anpassar laddningen mellan 6-32 ampere beroende på vad platsen kan leverera utan att slå ut säkringar på bryggan. Efter en härlig kväll så vaknar man morgonen med full batteribank igen.

I hybriddrift driver dieselmotorn generatorn som laddar fullt på 2,5 timmar. I helelektriskt läge går hon på rent batteri i drygt 2,5 timmar om man går i cirka 5 knop. Räckvidden är då cirka 12 sjömil med en batteribank. Köparna i Sverige väljer oftast två batteribanker så man kommer drygt 20 sjömil. Något som passar de svenska skärgårdarna alldeles utmärkt.

Ritning av hybridsystemet

En schematisk beskrivning av hybridsystemet ombord på Greenline 39 Hybrid. (Foto: Greenline Yachts)

Mindre bränsle och lägre underhållskostnader

Statistik enligt Greenline själva visar att hybridsystemet avlastar dieseln med 1/3 över en livstid. Då skall man ta i beaktande att statistiken kommer från båtarna på internationella marknaden som går betydligt längre sträckor än vad en båt gör i de svenska skärgårdarna.

1/3 mindre motortid i snitt innebär mindre underhåll, lägre bränsleförbrukning och framför allt en betydligt lägre totalkostnad. Men den verkliga vinsten ligger i en tyst och hållbar framdrift.

ANNONS

Solpanelerna stöttar hybridsystemet

Med fyra solpaneler på totalt 1 320 watt på kabintaket klarar man för det mesta förbrukningsel som kyl, lampor, TV, spisar och luftkonditioneringen. Givetvis under förutsättning att solen visar upp sig då och då. Solpanelerna är anslutna till inverter/laddare på 5000 watt. Den är placerad i ett fack under fotstödet vid rodret, vilket är tillräckligt stort för att klättra in i.

Solceller på kabintaket

Två stora takluckor och fyra solceller på totalt 1 320 watt som stöttar hybridsystemet. (Foto: Mikael Gullström)

Slå på laddaren när du har större elbehov eller håll den i ett konstant laddningsläge för att hålla batterierna fyllda. Köksutrustningen körs via invertern på 220 volt vilket gör att det inte behövs specialiserade 12V-versioner. Det gör det billigare och enklare att eventuellt byta utrustning. Här har Greenline tänkt till ordentligt.

Har man förbrukat elen är det enkelt att växla mellan el- och dieseldrift. Det är bara att sätta motorn i neutralläge och trycka på en knapp så har man elen tillbaka.

Ombord på däck

Överbyggnaden på Greenline 39 är asymmetriskt placerad, man tar sig runt på båda sidor av kabinen, men skarndäcket på babord sida är ca 15 cm brett där styrbordsidan och där man normalt går är ca 40 cm.

Fördäck Greenline

Denna köpare hade extra tillval en snygg solsäng på fördäcket. Som ni ser vid sidan så är den dessutom en biminitopp som extra solskydd. Smart lösning. Längst ner i artikeln kan ni se toppen uppfälld. (Foto: Mikael Gullström)

ANNONS

För alla ombord är det enkelt att ta sig runt på båda sidor men vi föredrar ju givetvis styrbordsidan där man rör sig enkelt och tryggt då pulpits, mantåg och handtag är bra och stabilt placerade.

Skarndäck Greenline Hybrid

Trygg och säker passage ombord – och äntligen skjutbar dörr till förarplatsen. Vi gillar även att man dragit ut taket över skarndäcket. Det skapar en “fartygskänsla” när man kliver ombord (Foto: Mikael Gullström)

På styrbords sida möter vi kanske största förbättringen jämfört med Greenline 33. Äntligen har man fått en skjutbar dörr till förarplatsen, som den har saknats på den mindre modellen. Det var den enda plumpen i ett för övrigt fläckfritt protokoll.

Akteröver har båten, precis som på Greenline 33, en nedfällbar badplattform på cirka 75 cm, något som verkligen förändrar hela upplevelsen av akterdäcket. En liten skillnad är att det på 39:an finns en liten akterplattform, cirka 40 cm, utanför den nedfällbara badplattformen. Något som har förbättrat flexibiliteten och möjligheten att snabbt komma akterut vid behov.

Akterdäck Greenline 39

Stort akterdäck även med plattformen i uppfällt läge. Här finns bra plats för att umgås med alla ombord. Rullar man ner sidokapellet som är fäst i det utskjutande taket så har man här ett härligt vindskyddat uterum. (Foto: Mikael Gullström)

På akterdäcket sitter man ledigt 4-6 personer och under däcket finns det bra förvaring som rymmer det mesta en familj behöver på en skön sommarsemester.

Integrerad kabin, kök och akterdäck

På Greenline 39 har man behållit den mycket smart lösningen för att öppna upp mellan kabinen och akterdäcket. Precis som på 33:an så öppnar man upp rutan och fäster mot kabintaket och öppnar skjutdörren mot styrbord. Man fäller ner den vikbara delen får köksbänken och vips så har man integrerat köket och kabinen med akterdäcket.

ANNONS

Den smarta lösningen mellan akterdäck och köket uppskattas av många ägare. (Foto: Mikael Gullström)

Man upplever därför båten betydligt större än de 39 fot hon är. Man har fått en spatiös båt att leva och umgås på.

Köket är akterut till babord och inklusive diskbänk och diskmaskin med bra plats för förvaring. På motsatt sida har ägaren ett stort kylskåp och frys kylskåp. Kort och gott så är det ett mycket bra kök som lika gärna kunnat sitta i en 60 kvm lägenhet.

Kök Greenline 39 Hybrid

Precis som i mångas hem idag är köket center för boendet. Perfekt för familjer och de som uppskattar matlagning. Notera luckan under induktionshällen. Givetvis en 220 v diskmaskin. Gott om förvaring (Foto: Mikael Gullström)

Perfekt för de som gillar att laga mat och samtidigt umgås med de övriga ombord då köket blir själva centrum på båten. De som lagar maten har lika nära till sittplatserna i kabinen och förarplatsen till de som sitter och njuter på akterdäcket. Intill köket finns soffa och sittplatser för 6-7 personer om man vill njuta av maten inne i kabinen.

Salong Greenline Hybrid

Spaciöst, voluminöst…superlativerna är många och det är svårt att återge upplevelsen i bild.  Tack vare bredd, takhöjd, ljusflöde och disposition så upplevs Greenline 39 betydligt större än andra båtar i sin storleksklass. (Foto: Mikael Gullström)

Det är lätt att förstå varför Greenlines koncept mottagits så väl. Det är verkligen en båt att umgås och leva i.

Skåp och TV i salong Greenline 39

Mellan förarplats och kyl/frys så har vi ytterligare förvaring, en kombinerad ugn/micro – och självklart en TV som elektriskt fälls upp och ner i skåpet. Snygg lösning. (Foto: Mikael Gullström)

ANNONS

Förarplatsen

Själva förarplatsen ligger naturligt på styrbordsidan med sin efterlängtade skjutdörr ut till däcket. Bakom rodret hittar vi navigatorn, den diesel / elektrisk brytare i mitten och bog- och akterpropellerreglage utanför ratten. Kontrollerna är placerade tydligt och pedagogiskt så att skepparen når dem enkelt.

Förarplats Greenline 39

Flexibel plats för skepparen. Fällbart säte, och flera olika kombinationer för fotstödet. Här kan man byta position enkelt vid en längre färd. Notera skjutdörren ut till styrbords skarndäck. (Foto: Mikael Gullström)

På den mindre Greenline 33 var det inte en optimal förarplats. Här har man lyckats skapa bra flexibilitet med många olika justeringar för en långresa. Det finns integrerade fotsteg som går att justera. I taket ovanför förarplatsen finns två skjutbara takluckor och med nedfällbart fotstöd är det enkelt för rorsman att stick ut huvudet och få en bra blick över förskeppet vid förtöjning.

Intrument förarplats

Bra och pedagogisk dispostion av alla instrument. Här kan man även få plats med två skärmar eller en riktigt stor. Allt anpassas efter beställarens önskemål. (Foto: Mikael Gullström)

Sittandes framför ratten har man en stor och bred vindruta som ger en panoramaupplevelse om man föredrar att sitta ner och styra båten.

Ner i ruffen

Här hittar vi ägarhytten där man precis som på den mindre modellen kan skjuta ihop kojerna eller dra isär dom. Perfekt ifall man tar med sig gäster eller om den äkta hälften tröttnat på nattens snarkningar.

ANNONS
Owners cabin Greenline 39 Hybrid

Owners cabin – här har man allt för att leva bekvämt ombord. Bra ljusinsläpp och en luftig upplevelse. Med den kombinerade värmare/ACn ombord så får man dessutom en mycket bra luftmiljö även längst in i ruffen. (Foto: Mikael Gullström)

Ihopfällbara sängar Greenline

Med en handvändning drar man ihop till en dubbelsäng. Enkelt och flexibelt. (Foto: Mikael Gullström)

Gott om förvaring och stuvmöjligheter för några veckor till sjöss.

Gästhytt

Precis vid trappan på babord sida hittar vi gästhytten, även dessa kojer går att dra i sidled och justera ifall man vill låta de sitta ihop eller ha som separata kojer. Flexibelt och smart.

Gästhytten har två bra kojer. Den längst in är lite mörk och brukas helst av den med minst klaustrofobi i sällskapet.
Men återigen så hjälper den goda luftmiljön ombord till att minska den instängda känslan. (Foto: Mikael Gullström)

Toalett och dusch

Mellan kabinerna hittar vi den rymliga toaletten. Här är gott om plats och med separat dusch med glasväggar. Precis som man förväntar sig på en 39-fotare i dag.

ANNONS

Riktigt bra dusch. Toalett och handfat och så vidare är vad man kan förvänta sig av en båt i den här klassen. (Foto: Mikael Gullström)

Summering

Efter att ha synat Greenline 33 för ett par veckor sedan och nu få sätta fötterna ombord på Greenline 39 så är det stor skillnad. De relativt små synpunkter vi hade på 33.an har åtgärdats med råge i Greenline 39.

Här ser vi hur mycket det är värt att faktiskt lyssna på sin användare när man produktutvecklar. En självklarhet kan man tycka men ack så ovanligt i den konservativa båtbranschen där det i huvudsak är konstruktören och tillverkarens vision som får leda projektet.

Flödet genom Greenline 39 Hybrid

Greenlines paradgren är förutom hybriddriften den smarta dispositionen ombord. Men får ett mycket bra och “luftigt” flöde genom hela båten. Här finns inga prång och vinklar att slå in i när man skall röra sig genom båten. (Foto: Mikael Gullström)

Har man då lyckats att axla arvet från båten som förändrat en hel bransch?
Tveklöst ett stort JA.

Precis som köparen av denna båt gjorde så kan man kan titta på andra båtar och visst finns det båtar med exklusivare snickerier, men när man jämför helheten, hybriddriften och den smarta 220 elektrifieringen så blir valet ganska enkelt.

Förutsatt att man tror på elektrifiering även till sjöss förstås.

ANNONS

Relaterade artiklar:

Veckans drömbåt: Greenline 33 Hybrid. Dagens PS

Veckans drömbåt: Marex gör en bra båt ännu bättre. Dagens PS

Veckans drömbåt: Nya heta Oceanis 40.1. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS