ANNONS

Snilleblixt på semestern blev global Ikea-succé

"Det var en så pass bra idé att jag var säker på att någon annan redan hade gjort det, men så var det inte", säger Lesley Pennington, grundare och i dag vice ordförande i Bemz. (Foto: Pressbild)

”Det var en så pass bra idé att jag var säker på att någon annan redan hade gjort det, men så var det inte”, säger Lesley Pennington, grundare av populära Bemz.

ANNONS
ANNONS

I Veckans Entreprenör lyfter vi entreprenörer, innovatörer och företagsledare som som ritar om kartan över svenskt näringsliv. I artikelserien får du träffa personerna bakom nya, spännande startups och ta del av deras bästa tips för hur man lyckas.

Vem är du?

”Jag kommer ursprungligen från Kanada och flyttade till Sverige för kärlekens skull. Jag är en entreprenör som är intresserad av idéer, design och av att ge tillbaka – för att göra världen lite bättre. Jag har även tre underbara barn som inspirerar mig varje dag.”

Berätta om företaget

”Bemz affärsidé är väldigt enkel; vi säljer skräddarsydda överdrag till IKEA-soffor och IKEA-stolar. Men det finns flera olika nivåer av den här enkla idén. Vi säljer över hela världen via internet, vilket innebär att vi använder nya digitala affärsmodeller för att producera på beställning och på så vis erbjuda våra kunder ett stort urval av produkter, utan att producera överflödiga mängder eller bygga upp ett stort lager. Vi skapar tillsammans med våra kunder, eftersom de deltar i utformningen av produkten genom att välja ut en design och en produkt som passar deras personliga stil. Dessutom gör vi det möjligt för människor att återvinna sina IKEA-soffor, vilket känns bra för dem. Tyger är ett perfekt sätt att förnya och fräscha upp ditt hem genom att du återanvänder dina befintliga möbler eller hittar nya användningsområden för dem.”

”Jag skrev affärsplanen 2004, samtidigt som jag var mammaledig med min dotter. På sommaren fick jag startbidrag och i mars 2005 öppnade jag nätbutiken. I dag, tolv år senare, är vi 25 anställda i Stockholm och sex anställda i Litauen.”

Hur fick ni idén?

”Vi köpte en sommarstuga i den svenska skärgården. Självklart åkte vi till IKEA för att hitta möbler till huset – och vi köpte en IKEA-soffa. Jag älskade konceptet av personliga sofföverdrag och tänkte att det skulle vara en väldigt bra affärsidé att tillverka skräddarsydda överdrag till IKEA-soffor. På så vis skulle du kunna skapa en personlig stil av en massproducerad produkt och dessutom förlänga livet på den genom att endast köpa ett nytt överdrag när den blivit sliten, i stället för en helt ny soffa. Det var en så pass bra idé att jag var säker på att någon annan redan hade gjort det, men så var det inte. Och det var så idén till Bemz föddes. Jag har en bakgrund inom IT-branschen, så det var självklart för mig att vi skulle använda en ny slags affärsmodell som byggde på teknologi. Vi skulle tillverka på beställning, erbjuda våra kunder stora valmöjligheter, sälja våra produkter över hela världen och använda internet som vår främsta försäljningskanal.”

Vad blir nästa steg?

”Jag har just lämnat VD-posten och en verkställande roll inom företaget – efter 13 år – för att på heltid ägna mig åt ett styrelseuppdrag inom Bemz med fokus på affärsutveckling och varumärkesstrategi. Jag kommer att titta på nästa stora möjlighet för Bemz – vare sig det är en marknad, en produkt eller ett partnerskap.

Bästa entreprenörstips?

”Skriv en affärsplan. Det hjälper dig att tänka igenom din affärsidé och avgöra om den är genomförbar. Finns det en marknad för din produkt? Kan du tjäna pengar på den? Vet du hur du ska nå ut till dina kunder? Det är bra att ställa dig själv sådana frågor innan du börjar. Allt kan ändras, men då har du åtminstone en plan och kan ta kontroll över situationen.”

”Sätt dina kunder i första rummet. Allt hänger på dem. Se till så att du vet vilka de är, att du förstår dem och att du pratar med dem regelbundet. Lyssna på vad de har att säga och ta hänsyn till det i dina affärsbeslut. Det är viktigt att erbjuda en produkt eller tjänst som du själv vill erbjuda, men se till så att du riktar dig till kunders faktiska behov.”

Värsta fallgropen?

”Det finns potentiella fallgropar överallt, du måste bara ta dig ur dem innan de slukar upp dig. Och du måste se till så att du lär dig något av dem så att du inte gör om samma sak igen. Misstag är det bästa sättet att lära sig på. Jag tycker att vi borde vara tillåtna att göra misstag, lära oss av dem, anpassa oss och göra fler misstag. Den största risken är att inte tillåta dig själv göra misstag.”

”Personligen visste jag ingenting om textilindustrin så jag gjorde många misstag när jag satte upp en leverantörskedja i de baltiska länderna. Men min brist på erfarenhet fick mig att göra det på ett helt nytt sätt.”

Finansiering – vad bör man tänka på?

”All typ av finansiering är okej, det beror bara på vad du har för mål. Hur mycket kontroll vill du ha? Är det ett familjeföretag, eller vill du driva verksamheten i några år och sedan sälja den? Behöver du hjälp från andra för att förverkliga din dröm?”

”Det finns fördelar och nackdelar med alla typer av finansiering – det viktigaste att tänka på är vad som är rätt för dig. Och att inte söka finansiering när du inte har något annat val och pengarna håller på att ta slut. Gör upp en plan för din finansiering.”

Var ser du dig själv och företaget om fem år??

”Min dröm är att Bemz kommer att vara en stor aktör på den globala inredningsmarknaden. Dels genom att göra en skillnad för människor med hjälp av designade produkter med hög kvalitet, men också genom att bidra till en bättre värld med hjälp av hållbara produkter. Bemz kan spela en ledande roll inom den cirkulära ekonomin. Jag kommer att vara ansiktet utåt och jag kommer att styra Bemz mot nya utmaningar och möjligheter och säkerställa att Bemz håller fast vid varumärke, hållbarhetsarbete och kunderna.”

Vem borde bli nästa ”Veckans entreprenör” – och varför?

”Jag är väldigt imponerad av Sara Wimmercranz och Susanne Najafi. De startade Backing Minds för att investera i företag och personer som normalt sett inte kan få investering från traditionellt riskkapital.”

Namn: Lesley Pennington
Yrke: Grundare och vice ordförande i Bemz. Medgrundare av School2School
Ålder: 58 år
Bor: Viggbyholm
Civilstånd: Gift
Gör helst (fritid): Reser.
Gör helst inte: Stannar på ett och samma ställe.
Det vet ingen om mig: Jag är flygrädd.

Följ Lesley Pennington och Bemz på:

Bemz.com

Facebook

Pinterest

Instagram

Linkedin

LÄS OM TIDIGARE ”VECKANS ENTREPRENÖRER”:

”Det är skillnad på pengar och pengar” [DagensPS.se] >

”Jag har tagit för mig och varit promiskuös” [DagensPS.se] >

Han ökade resultatet 50 gånger om [DagensPS.se] >

Nobbade riskkapital – nu står kunder på rad [DagensPS.se] >

Beroende av tekniken: ”Det bor en geek i mig” [DagensPS.se] >

Mediterade med munkar – blev konstnärernas frälsare [DagensPS.se] > 

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS