Dagens PS

Rumänien och Bulgarien del av Schengen – men bara nästan

Österrike fortsätter bromsa Rumänien och Bulgarien i Schengen
Den här skylten gäller inte i Österrike, där de styrande fortsätter bromsa Rumäniens och Bulgariens anslutning till Schengen landvägen, av rädsla för fler migranter. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 30 mars 2024Publicerad: 30 mars 2024

Rumänien och Bulgarien blir en del av Schengen, men bara för flyg- och sjöresor än så länge. Den distinktionen kostar länderna stora belopp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter flera år av förhandlingar kommer Bulgarien och Rumänien att nu bli medlemmar av Schengen-området – delvis.

Full tillträde till den tullfria zon som inkluderar 23 av 27 medlemsländer i EU får man ännu inte.

Köerna blir kvar

De kilometerlånga köer med lastbilar som får vänta alltifrån några timmar till flera dagar vid ländernas gräns mot Ungern, kommer att fortsätta.

Trots år av förhandlingar mellan de två länderna och EU-kommissionen kommer landgränsen mot Schengen att finnas kvar, framförallt på grund av motstånd i Österrike.

Österrike fruktar kraftigt ökad illegal migration om de två östeuropeiska länderna även ska få en landbaserad fri passage in i Schengen.

ANNONS

Senaste nytt

Klen tröst

För exempelvis den rumänska bilindustrin med Renault, Ford och hundratals reservdelsleverantörer, är beslutet om sjö- och flyggränsens upphävande av mindre intresse.

ANNONS

”Det här partiella inträdet kommer inte att göra bilindustrin någon nytta eftersom det stora problemet är landgränsen”, säger Adrian Sandu, en av ledarna för Rumäniens Auto Manufacturers Association, till Bloomberg.

Stora pengar

“Vår bransch förlorar cirka 180 000 euro per dag på grund av de extra logistikkostnaderna. Detta påverkar vår leveranskedja och vår konkurrenskraft. Inget av länderna i Schengenområdet har detta problem”, tillägger han.

Att bli medlem av Schengen och att få euron som valuta, har varit två grundstenar i ambitionen att bli en del av EU för flera östeuropeiska nationer.

Bulgarien och Rumänien är två av dessa och EU säger att länderna uppfyller ”alla tekniska kriterier”.

”Ekonomisk tyngd”

Schengen har stor ekonomisk betydelse, menar ländernas ledare.

”Att hålla sig utanför Schengen kostar mellan 2 och 5 procent av bruttonationalprodukten”, sade Bulgariens finansminister Assen Vassilev nyligen.

ANNONS

Ett fullständigt Schengeninträde skulle spara rumänska transportföretag omkring 100 miljoner euro per år, enligt uppgifter från EU-kommissionen.

En bedömning från Chamber of Bulgarian Road Hauliers säger att deras bulgariska kollegor förlorar 200 miljoner euro årligen.

”Allvarligt problem”

“De milslånga köerna och den svåra gränsövergången hindrar våra företag och våra länder, och detta är ett allvarligt problem även för Europa”, sa Bulgariens ekonomiminister Bogdan Bogdanov i november.

Österrike kräver bättre gränskontroller på land och vill att Sofia och Bukarest ska ta emot de migranter från Afghanistan och Syrien som når Balkan.

Som svar säger Rumänien och Bulgarien att de inte är den huvudsakliga ingången för stora migrantströmmar.

”Tid är pengar”

”Vi kommer att göra allt som krävs för att övertyga alla EU-medlemmar om att det är vår rätt att vara en del av Schengen”, säger Rumäniens regerande liberala partiledare Nicolae Ciuca.

ANNONS

“Tid är pengar, och ingen vill slösa pengar på att vänta vid gränskontroller”.

Läs mer:

Kompromiss om förlängd tullfri handel för Ukraina. Dagens PS

Fler vill ha euron men kronan står högst i kurs. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS