Dagens PS

Facebooks hemliga pengar i Sverige

Facebookgrundaren Mark Zuckerberg har en miljard skäl att le på Sveriges bekostnad. (Foto: TT)
Facebookgrundaren Mark Zuckerberg har en miljard skäl att le på Sveriges bekostnad. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 mars 2017Publicerad: 23 mars 2017

Fram till nu har det varit skrivit i stjärnorna vad världens ledande sociala nätforum Facebook drar in i annonsintäkter i Sverige. Totalt är marknaden för digital reklam värd 15,7 miljarder kronor, uppger Breakit med hänvisning till siffror från Institutet för reklam- och mediestudier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sajten konstaterar att Facebook brukar utmålas för att vara “de svenska mediernas huvudfiende” när det gäller kampen om reklampengar på nätet. Samtidigt avslöjar inte Facebook hur stor omsättningen är. Men enligt Breakits beräkningar sprängde det sociala nätverket miljardvallen i Sverige i fjol.

“Facebook drog då in uppskattningsvis drygt 1 miljard kronor i Sverige”, skriver Breakit, en uppgift som Facebook varken bekräftar eller dementerar.

Enligt artikeln har Facebook långt kvar till sökjätten Googles omsättning i Sverige – den är minst 4,5 miljarder kronor, framgår det.

Totalt fick Facebook in 26,9 miljarder dollar i annonsintäkter 2016 medan Googles annonsintäkter – allt enligt Breakit – uppgick till 79,3 miljarder dollar globalt.

MISSA INTE: Svensk bakom topphemlig plan att krossa Facebook  >

LÄS ÄVEN: Facebook expanderar i Norden  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS