Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

BMW i5 – framtiden är snart här 

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 25 okt. 2023Publicerad: 24 sep. 2023

Ett halvt århundrade har gått sedan första generationen av BMW 5-serien tog position på marknaden. Nu är åttonde generationen av 5-serien snart här.

Mest läst i kategorin

Ska vi ta det från början? Vi har gjort ett urval av tidigare generationer där BMW tagit stora kliv med populära BMW 5-serien. 

En pionjär i sin klass 

Den första generationen av BMW 5-serien släpptes 1972 med BMW E12. Redan från början är bilen en pionjär i sin klass. 

Med bakhjulsdrift, långsträckt siluett, kylargrill och markanta dubbla, runda strålkastare har BMW 5-serien redan här alla egenskaper som en Sedan i övre mellanklassen kommer att ha även i framtiden. 

1972 släpptes första generationen av BMW 5-serien. (Foto: BMW)

1988 kom BMW E34, den tredje generationen av BMW 5-serien, som är betydligt bredare och större än föregångarna. 

Från och med tredje generationen kan alla bensindrivna fordon i BMW 5-serien köra snabbare än 200 km/h tack vare den förbättrade aerodynamiken och cw-värdet på 0,30.

Tredje generationen av BMW 5-serien. (Foto: BMW)

Med femte generationen utvecklades de karakteristiska formerna hos BMW 5-serien Sedan under ledning av Chris Bangle. 

BMW E60 och E61 gick att beställa från 2003 och är rymligare och större än tidigare modeller. Från 2005 finns BMW M5 med en stark V10-motor.

De karakteristiska formerna hos BMW 5-serien utvecklades med femte generationen. (Foto: BMW)

Når nya höjder 

När det gäller konceptet sportig Business-Sedan når 5-serien nya höjder med sjunde generationen 2017. 

Tack vare den långa hjulbasen, den flytande taklinjen och den långsträckta motorhuven domineras designen av typiska BMW proportioner. Med moderna motorer, även som hybrid, är kördynamiken ojämförlig i denna klass. 

BMW når nya höjder med sjunde generationen av 5-serien. (Foto: BMW)

Framtiden är snart här 

Så hur ser då framtidens BMW 5-serie ut? Det kommer du snart att få veta. Historiens första, helt elektriska, BMW 5-serie Sedan lanseras snart i två varianter: BMW i5 eDrive40 och BMW i5 M60. 

Med åttonde generationen har BMW lagt in en ny växel. Kvar finns fortfarande den sportiga och eleganta signaturen. Med hög prestanda, körkomfort och teknik i framkant är det här elbilen för dig som inte nöjer dig med lagom.

Historiens första helt elektriska BMW 5-serie. (Foto:BMW)

BMW i5 har en imponerande räckvidd på 582 kilometer enligt WLTP. Det innebär att du klarar både vardagens körningar och även längre resor utan problem. 

Förarmiljön har uppdaterats och antalet reglage och knappar har minskat markant.

Räckvidden hos BMW i5 ökar tack vare den kinetiska energin som omvandlas till elektrisk energi när du bromsar. När du tar foten från gaspedalen inleds det energisparande och miljövänliga förloppet. 

BMW i5 eDrive40 accelererar från 0 till 100 km/h på bara 6,0 sekunder. (Foto: BMW)

Som tidigare nämnt kommer BMW i5 i två varianter BMW i5 eDrive40 och BMW i5 M60 xDrive. 

BMW i5 eDrive 40 är en effektstark elbil med hela 250 kWh vilket motsvarar 340 hästkrafter och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 6,0 sekunder. 

Topphastigheten är 193 km/h. 

Tack vare eldriften så kombineras hög effektivitet och hållbarhet samtidigt som den sportiga prestandan är med hela vägen. 

Med en DC-laddstation kan du ladda BMW i5 upp till 205 kW. Då laddas batteriet från 10 till 80 procent på endast 30 minuter. 

BMW i5 eDrive40 är bakhjulsdriven.

Nya BMW i5 är en effektstark elbil. (Foto: BMW)

Nya BMW i5 har endast automatisk växellåda.  

I sann 5-serie-anda kommer även en intressant kombivariant från och med nästa år att vara tillgänglig. Utrymmet i kupén och komforten är lika stort som i föregående generationer. 

BMW i5 lanseras i oktober 2023.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Senaste nytt