Dagens PS

Konsumenter oroas över krympflationen

krympflationen
Krympflationen är ett ökande problem för konsumenterna visar en amerikansk undersökning. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 30 aug. 2022Publicerad: 30 aug. 2022

Allt fler amerikanska konsumenter oroas över krympflationen visar en ny undersökning. Att det blir mindre varor för pengarna blir tydligt när inflationen stiger och kostnaderna för bolagen ökar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Blir det mindre i matpåsen trots att du betalar mer? Ja krympflationen är en ny trend, eller “shrinkflation” som det kallas i USA. När allt fler bolag har det tuffare med högre kostnader och leveranskedjorna så har det lett till mindre produkter, rapporterar CNBC.

Amerikaner oroas

Nu oroas allt fler amerikaner över det nya fenomenet visar en färsk undersökning från Morning Consult, som säger att 64 procent av de tillfrågade vuxna är oroliga för shrinkflationen.

Samtidigt som inflationen och priserna skenar så har konsumenterna också blivit mer känsliga för krympflationen som kryper allt närmare inpå.

“När du märker att paketet är mindre eller du får mindre för samma pris, är det särskilt frustrerande,” uppger Emily Moquin, mat- och dryckesanalytiker på Morning Consult.

De matvaror som framför allt sticker ut i undersökningen är matvaror som kött och bröd och bakverk, eller snacks i allmänhet. Nästan hälften av de svarande konsumenterna valde istället ett annat märke, och i många fall mindre kända märken. Vissa slutar helt med att köpa märken och varor som har drabbats hårt av krympflationen.

Upp till konsumenterna

I slutändan är det upp till konsumenterna att hålla reda på produkterna säger Edgar Dworsky, grundaren av Consumer World som än en konsumentsajt som bland annat tipsar hur man ska undvika dyra livsmedel.

ANNONS

“Det är verkligen upp till shoppare att bli mer nettoviktsmedvetna”, uppger han och vill att konsumenter ska fokusera på nettovikten när det gäller framförallt pappersvaror.

Även när inflationshöjningen och leveransproblemen är över ser det tyvärr dock ut som att det nya fenomenet är här för att stanna.

“Det är mycket sällsynt att se en produkt återgå till sin tidigare större storlek”, avslutar Edgar Dworsky.

Läs även: Uppmaningen: Anmäl matindustrins fula trick

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS