Dagens PS

1,92 miljarder i böter och restskatt till kinesisk influencer

Influencer
Influencern Viya straffas att betala 1,92 miljarder kronor i Xi Jinpings kampanj för "gemensamt välstånd" (Foto: IMDB/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 20 dec. 2021Publicerad: 20 dec. 2021

En kinesisk influencer känd som Viya ska betala böter och restskatt på 1,34 miljarder yuan, motsvarande 1,92 miljarder svenska kronor. Hon bad omedelbart om ursäkt efter beslutet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De kinesiska skattemyndigheterna kräver Huang Wei, som också är känd som influencern Viya, på ett rekordbelopp i uteblivna skatter, förseningsavgifter och böter, rapporterar Bloomberg med hänvisning till ett pressmeddelande från myndigheten.

Hon undvek skatt på totalt 643 miljoner yuan genom att dölja personlig inkomst och göra falska deklarationer 2019 och 2020, enligt myndigheten.

Influencern Viya är en av de största stjärnorna på Alibabas marknadsplats Taobao Live, där hon övertygar shoppare att spendera miljontals dollar på saker som kosmetika, apparater och kläder. De kinesiska myndigheterna har på senare tid intresserat sig allt mer för den kommersiella livestreaming-branschen som vuxit kraftigt de senaste åren och nu omsätter upp mot 1,2 biljoner yuan, skriver Bloomberg.

I president Xi Jinpings program för “gemensamt välstånd” som också slagit ned hårt på bland annat underhållniningsindustrin, techsektorn och kryptovalutor utfärdades nya tuffare regler för kändisar och influencers i september. Två andra streamers fick miljonböter i november, och nu slår alltså regeringen ned på en av de största. Viya sålde för mer än 31 miljarder yuan under 2020, enligt techmediasajten 36kr.com.

Influencern skrev på sitt twitterliknande Weibo-konto att hon känner sig “djupt skyldig” angående straffet:

“Jag är djupt ledsen över mina överträdelser av skattelagar och regler.”

“Jag accepterar helt skattemyndighetens beslut och kommer aktivt att samla in pengar för att betala böterna inom tidsfristen.”

36-åringen är känd för att “kunna sälja allt”, skriver Reuters. I en online-shoppingfestival känd som “Singles’ Day” nyligen sålde hon produkter värda totalt 8,5 miljarder yuan på en kväll, enligt medierapporter.

ANNONS

Läs även: Kina ökar kontrollen över privata bolag – ”gyllene aktier”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS