Dagens PS

Volvo skrämmer skurkar med hjälp av fladdermöss

Volvo har ansökt om en patent i USA som använder sig av samma teknik som fladdermöss. (Foto: Collage/Joel Sandberg/Wiki)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 06 apr. 2023Publicerad: 06 apr. 2023

Bilar har gått att låsa upp trådlöst sedan 1983 då tekniken debuterade på Renault Fuego. Det har varit en guldgruva för stöldligor, något Volvo nu vill råda bot på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den trådlösa kommunikation som sker mellan en bilnyckel och bilen är egentligen ganska enkel. I sin tur är det lätt att bryta sig in i en bil med förhållandevis enkla medel.

Det visade en undersökning som Vi Bilägare genomförde förra året.

Volvo blickar mot djurriket

I takt med att stöldligor blir alltmer kompetenta, krävs det även att bilars säkerhetssystem tar efter. I USA har därför Volvo patenterat ett system som gör det ännu svårare för biltjuvar att stjäla din bil.

Systemet hämtar inspiration från fladdermöss som använder sig av ekolokalisering för att bedöma avstånd.

Fladdermöss är särskilt benägna att överföra virus eftersom de flyger och en ny studie konstaterar att den globala uppvärmningen kommer driva på spridningen av virus mellan däggdjur.

Fladdermöss använder sig av något som kallas för ekolokalisering för att bedöma avstånd. (Foto: TT)

ANNONS

Senaste nytt

Så fungerar systemet

En blåtandssignal skickas mellan bilen och nyckeln innehållandes dagens datum och exakt tidpunkt. Därefter svarar bilen med en annan signal till nyckeln som i sin tur skickar tillbaka den till bilen.

ANNONS

Den sistnämnda signalen skickas emellertid inte med blåtand utan i stället med akustiska sensorer.

Till sist räknas avståndet och tidsskillnaden ut när signalen skickas och tas emot för att addera ett säkerhetslager, något som blir knepigare för biltjuvarna.

Om avstånden mellan blåtanden och de akustiska signalerna är olika långt låses bilen inte upp.

Det stoppar i sin tur de tjuvar som använder sig av signalblockerare för att säkerställa att en bil inte går i lås.

Inte klart ännu

Huruvida systemet blir verklighet eller inte återstår att se, steget mellan en patentansökan i USA till att tekniken implementeras i en produktionsbil är långt.

Det gäller dock att biltillverkarna hela tiden ligger steget före, särskilt när bilar blir allt mer digitala.

Läs även: Raset – Volvo Cars når ny bottennivå
Läs även:
Biltjuvar undviker Tesla
Läs även:
Hyundai och Kia – nu med gratis rattlås

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS