ANNONS
ANNONS

Volkswagen vinnare på en svag marknad

När juli månads registreringssiffror för nya bilar i Sverige offentliggjorts står det klart att Volkswagen tar tätpositionen efter en kraftig ökning av marknadsandelarna. Märket är dessutom nummer ett när det gäller försäljning till privatpersoner. 

Den 1 juli trädde det nya skattesystemet bonus malus i kraft på den svenska bilmarknaden. Redan nu märks stora effekter när det gäller nybilsregistreringarna, som totalt i Sverige minskade med 49,4 procent enligt statistik från BIL Sweden. Detta efter en rekordartad junimånad där nybilsregistreringarna ökade kraftigt inför bonus malus.

För Volkswagens del handlar juli om en kraftig ökning av marknadsandelarna. Under juli registrerades 2 414 nya Volkswagen, vilket ger en andel på 19,3 procent av marknaden. Det ska jämföras med 3 876 bilar och 15,6 procent under juli 2017. Det gör Volkswagen till mycket klar etta på den svenska bilmarkaden under juli månad.

ANNONS
ANNONS
Laddhybriden Golf GTE och elbilen e-Golf ligger bra till i höst
Laddhybriden Golf GTE och elbilen e-Golf ligger bra till i höst

I juli är det VW Golf som toppar den svenska topplistan, med 721 exemplar. Passat är god tvåa med 663 bilar. Polo och Tiguan hamnar också högt på listan.

Ser man till perioden januari-juli ligger Volkswagen bra till även där, med 36 661 registrerade bilar och en andel på 15,4 procent (31 905/14,6 procent jan-jul 2017). Laddhybriden Passat GTE fortsätter att vara nummer ett av laddbara bilar på marknaden, med 2 532 registrerade exemplar under januari-juli (varav 430 i juli).

Sveriges populäraste laddhybrid
Passat GTE är Sveriges populäraste laddhybrid

Volkswagen är dessutom total etta på marknaden när det gäller försäljning till privatpersoner. I juli var det 843 Volkswagen som gick till privatkunder och under januari-juli var siffran 11 546 (att jämföra med Volvos 9 330 bilar).

”2018 blir ett väldigt speciellt år med effekter av både bonus malus och den nya körcykeln WLTP. Allt detta måste man ha med i beräkningen. Men vi har all anledning att vara nöjda med utvecklingen och har goda förhoppningar om att vi har ett modellutbud som kommer att göra att vi är fortsatt starka”, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Redaktörens kommentar

I jakten på Volvos första plats i registreringsstatistiken, har Volkswagen en klar fördel eftersom man kan erbjuda både laddhybrider och rena elbilar som med det nya bonussystemet blir betydligt kostnadseffektivare än Volvos dyra plug-in hybrider. Trots Volvos något kaxiga utfästelse förra sommaren (alla modeller ska vara elektrifierade 2021), så ligger man idag långt efter Volkswagen, BMW, Mercedes, Toyota, Hyundai och Kia, något som kan påverka försäljningen det kommande året.

 


 

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS