Dagens PS

Världens enda terränggående Polestar 1 till salu

Polestar 1 Crossover
En terränggående Polestar 1. (Foto: Isar Autocenter)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 aug. 2022Publicerad: 18 aug. 2022

Att Polestar tillverkar en suv i form av Polestar 2 är sedan länge bekant. Märkets historia började emellertid med Polestar 1 som är en GT-bil som drivs på både bensin och el. Någon i Tyskland verkar dock tycka att även den borde ha varit en suv och har därför byggt exakt en sådan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Polestar 1 Crossover bakifrån

Om man vill ha en GT-bil som även kan köras i spenaten. (Foto: Isar Autocenter)

Rakt ut i spenaten

I tyska Lenggries har en bilhandlare – Isar Autocenter – som huvudsakligen verkar sälja husbilar även en Polestar 1 Crossover till salu som de själva kallar det.

Bilen har höjts med 40 millimeter vilket ger bättre terrängkörningsförmåga – Polestar 1 är trots allt fyrhjulsdriven – och möjliggör bättre in- och ursteg. Även komforten förbättras tack vare rejälare sulor.

Bilen i fråga har aldrig körts – den har endast 10 mil på mätaren – och kostar €179 900 vilket motsvarar 1,9 miljoner kronor. Inte helt orimligt om man vill ha något ruskigt exklusivt.

Bilen har endast använts vid fotografering och så kallade teständamål, vad det nu innebär.

Länk till annonsen.

Polestar 1 från sidan

Bilen är höjd med 40 millimeter. (Foto: Isar Autocenter)

ANNONS

Polestars första kapitel

Ordinarie Polestar 1 är alltså en grand touring-bil med 608 hästkrafter och hela 1000 newtonmeter i vridmoment. Den är begränsad till 1500 exemplar och började tillverkas 2019.

Det som gör den unik är dels att Polestar 1 är en laddhybrid, dels att det är den enda Polestar-bilen som inte kommer att vara helt elektrisk. Syftet med modellen var att kickstarta Polestars resa med något unikt.

Räckvidden på el är hela 124 kilometer enligt WLTP. Vi har tidigare provkört den i Italien, på hemmaplan i Sverige, och i USA.

Grundpriset på Polestar 1 var 1,8 miljoner svenska kronor vilket får crossover-varianten att framstå som en nästan rimlig deal.

Med det sagt måste man vara en riktig Polestar-fantast för att slå till på en Polestar 1 från första början med tanke på hur utbudet ser ut i den prisklassen.

Polestar 1

En vanlig Polestar 1 som inte är höjd. (Foto: Marcus Berggren)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS