Dagens PS

Sverige släpar efter med elbilsladdare

elladdare
Sverige har inte tillräckligt med offentliga laddare på många håll. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 24 jan. 2024Publicerad: 24 jan. 2024

Fördelningen av elbilsladdare över landet är väldigt ojämn. Många svenska kommuner släpar efter rejält. Här ser du vilka som får bakläxa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU rekommenderar att det går tio elbilar på en offentlig laddare.

I Sverige ligger genomsnittet på 28 elbilar per laddare.

Sverige släpar efter med laddare

Faktum är att Sverige släpar efter rejält i omställningen till offentliga laddare, där enbart 74 av 290 kommuner uppfyller EU-rekommendationen.

Klimatkollen har redogjort vilka kommuner som blir godkända, vilka som klarar sig hyfsat bra och vilka som får bakläxa. I några kommuner saknas det helt laddare på offentliga platser, som i Munkfors och Åtvidaberg.

“I många kommuner har laddinfrastrukturen hamnat på efterkälken jämfört med antalet laddbara bilar. Det behöver bli tvärtom, för när tillgången till laddning är god kan fler ta steget från fossilbil till laddbil och därmed minska utsläppen”, säger Klimatkollens Ola Spännar.

Saknas helt laddare

Andra kommuner som halkar efter är Södertälje där det går nästan 145 elbilar på en laddare och Lidingö med 163 elbilar per offentlig laddare.

ANNONS

I andra kommuner ser det helt annorlunda ut – som i de norra delarna av landet där utbygganden på många håll ger betydligt fler laddare.

Här finns hela Klimatkollen-listan över de svenska kommunernas placeringar .

Läs även:

Storsatsning ger fler snabbladdare – Dagens PS

Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS