Dagens PS

Skattechocken gav jättetapp på bilmarknaden

Ford Mustang Mach-E blev en av de mest sålda elbilarna och en av de stora vinnarna på bilmarknaden i augusti. Foto: Maths Nilsson
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 01 sep. 2021Publicerad: 01 sep. 2021

Svenska nybilsmarknaden rasade med över 22 procent i augusti.
Anledningen sägs vara de stora skatteökningarna på tjänstebilar.
– Inbromsningen under juli och augusti kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Augusti blev en dyster månad för Sveriges bilhandlare. Efter den stora ökningen före sommaren föll nyregistreringarna med 22 procent, enligt Bil Sweden. 19 808 nya personbilar registrerades i augusti.

Totalt i år har dock försäljningen ökat med 21 procent jämfört med samma period förra året, men ligger fem procent under 2019 års nivå. Uppgången förklaras av en god återhämtning i ekonomin, men också av att registreringarna drivits upp inför förändringarna inom Bonus-malussystemet och de höjda förmånsvärdena som trädde i kraft under det första halvåret.

– Inbromsningen under juli och augusti kan härledas till den höjda förmånsskatten 1 juli. Under de två månaderna föll andelen nya bilar som registrerades på företag betydligt och det minskade antalet personbilar kan helt hänföras till företagssidan, säger Jessica Alenius.

Elbilar fortsätter att ta marknadsandelar. Uppgången blev 126 procent i augusti, medan laddhybrider minskade med 14 procent. Nu varnar Bil Sweden för att de pausade utbetalningarna av klimatbonusen riskerar att hämma övergången till mer klimatvänliga bilar.

– Den 1 juli ställdes utbetalningarna av klimatbonusarna in för tredje året i rad. Tidigare år har pengar skjutits till. Det är viktigt att regeringen så snabbt som möjligt klargör för alla konsumenter och företag när pengarna kan betalas ut igen. Dessutom måste man förbättra prognoserna så att de blir mer träffsäkra så att Bonus-malussystemet blir mer förutsägbart. Pausade utbetalningar sänder signaler som skapar stor osäkerhet, vilket i sin tur försvårar omställningen, säger Jessica Alenius.

Marknadsledaren Volvo hade en tuff månad i augusti och blev bara fjärde största bilmärke. Volkswagen registrerade 2820 bilar och blev överlägset störst före Kia och Toyota. Mest registrerade bilmodell blev Kia Niro och den populäraste elbilen var Volkswagen ID.4.

Mest registrerade bilmodeller i augusti

Kia Niro

 

991

Kia Ceed

 

909

Toyota RAV4

 

682

Volkswagen ID.4

 

553

Toyota Corolla

 

526

MG ZS SUV

 

469

Volvo XC40

 

463

Ford Kuga

 

405

Dacia Duster

 

401

Volvo XC60

 

398

Volvo V60

 

354

Volkswagen ID.3

 

344

Volkswagen Tiguan

 

333

Volkswagen Passat

 

331

BMW 3 Series

 

327

Volkswagen Golf

 

319

Ford Mustang Mach-E

 

301

Volkswagen T-Roc

 

289

Peugeot 3008

 

259

Toyota Yaris

 

250

Skoda Octavia

 

249

Peugeot 2008

 

221

BMW X3

 

194

Hyundai Kona

 

188

Ford Focus

 

187

ANNONS

Källa: Bil Sweden

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS