Dagens PS

Nya Toyota C-HR - Laddhybrid lik en konceptbil

Toyota C-HR
Toyota C-HR finns nu för första gången som laddhybrid. (Foto: Toyota)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 27 juni 2023Publicerad: 27 juni 2023

Toyotas populära crossover C-HR har presenterats i en ny generation, och finns nu för första gången som laddhybrid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att det skulle komma en andra generation av Toyota C-HR stod relativt klart efter att man visat konceptbilen C-HR Prologue i slutet av förra året.

Nu lanserar man den produktionsfärdiga versionen av bilen, och likheten med konceptbilen är slående.

Det bjuds på tvåtons-lackering, skarpa veck, och en front som påminner om den på el-syskonet b24X.

Utvecklad i Europa, för Europa

Den utgående versionen av Toyota CH-R nådde stora försäljningsframgångar i Europa.

För att säkerställa att framgången fortsätter med nya CH-R är bilen både utvecklad och kommer att byggas i Europa, för att bättre passa europeiska kunder.

Man har också satsat hårt på att göra bilen mer hållbar att bygga.

Toyota C-HR fram- och bakifrån

Nya Toyota C-HR är slående lik konceptbilen C-HR Prologue. (Foto: Toyota)

ANNONS

Nya C-HR innehåller exempelvis dubbelt så mycket återvunnen plast som föregångaren, och stötfångarna är tillverkade i ett material som inte är lika energikrävande att producera

Genom att använda sig av nya typer av stål och glas har man också sett till att bilen både väger mindre och är mindre resursintensiv att tillverka.

ANNONS

Senaste nytt

Riktiga knappar och stora skärmar

Interiört har man gått emot det i dag populära modet att styra allt med touch, och istället monterat knappar för funktioner som föraren ofta behöver under körning.

Interiören

Interiören bjuder på en blandning av touch och fysiska knappar. (Foto: Toyota)

Instrumenthuset utgörs av en skärm på 12,3 tum, medan MMI-skärmen i mitten är på 8 respektive 12,3 tum beroende på utrustningsnivå.

På den senare finner vi stöd för både Apple Carplay och Android Auto.

För första gången som laddhybrid

ANNONS

Den stora nyheten under skalet är att C-HR nu för första gången erbjuds som laddhybrid, med en 2,0-liters bensinmotor och framhjulsdrift.

Längre ner i motorprogrammet finns även två traditionella hybrider.

Glastaket

Panoramataket är tillverkat av en ny typ av tunnare glas. (Foto: Toyota)

Instegs-hybriden använder sig av en bensinmotor på 1,8 liter och driver endast på framhjulen, medan den dyrare versionen bjuder på en 2,0-litersmotor och fyrhjulsdrift.

Några exakta effekt-, räckvidds- och prestandasiffror har man ännu inte delat med sig av.

Kommer till Sverige nästa år

Hur prisbilden för nya Toyota C-HR kommer att se ut är ännu inte klart, men de svenska prislistorna väntas vara tillgängliga under hösten 2023.

De första leveranserna i Sverige väntas dra igång i början av 2024.

ANNONS

Relaterade artiklar:

Toyotas reklam i USA är otillåten

Ikoniska Toyota Century blir SUV

Podcast: “Ferrari Purosangue är som en väldigt het halvkombi” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS