Dagens PS

Musk till attack på Buffetts ögonsten

Buffett
Warren Buffetts investering BYD har kört om Tesla och nu varnar Elon Musk för ett kinesiskt herravälde på elbilsmarknaden. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 jan. 2024Publicerad: 25 jan. 2024

Nu angriper Teslas vd Elon Musk ikoniska börsoraklet Warren Buffetts kinesiska elbilsfavorit BYD och varnar för Kina-kross av rivaler.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om de kinesiska biltillverkarna tillåts härja fritt, utan handelshinder, kommer konkurrenterna på den allt tuffare globala elbilsmarknaden att bli krossade, enligt Elon Musk, rapporterar Reuters.

BYD har kört om Tesla och säljer nu flest elbilar i världen.

Buffett var rätt ute som vanligt

Kinas elbilsjätte forcerar med sina billiga fordon, och trots att Tesla på nytt gjort stora prissänkningar har den kinesiska uppstickaren intagit översta tronplatsen.

Warren Buffett investeringskonglomerat Berkshire Hathaway är en av BYD:s investerare.

Kinas utrikesdepartement understryker, utan att rikta sig direkt mot Musks kommentarer, vikten av att “upprätthålla en rättvis och öppen affärsmiljö” på elbilsmarknaden.

Elon Musk gjorde sitt utspel på onsdagen i samtal med analytiker.

ANNONS

Senaste nytt

Så ser Teslas motdrag ut

ANNONS

För att möta hotet från kinesiska konkurrenter planerar Tesla att börja producera en billigare, kompakt crossöver för den breda marknaden i mitten av 2025, har Reuters berättat och uppger att nästa generations elbil bär kodnamnet “Redwood”.

Elon Musk har nu bekräftat att han räknar med att produktionen ska dra i gång vid fabriken i Texas under andra halvåret 2025.

Medan Kinas elbilstillverkare, stimulerad av statliga stimulanser, ser ut att växla upp mer har demokraten och den sittande presidenten Joe Biden inför höstens presidentval sagt att han inte tänker tillåta att Kina dominerar elbilsmarknaden.

Hans främsta politiska kombattant, republikanen Donald Trump, har aviserat skärpta tullar mot Kina.

Varningen: Tullar räcker inte

Där till har Europa intagit en protektionistisk hållning gentemot kinesiska elbilstillverkare och förra året inledde EU-kommissionen en utredning om strafftullar mot Kina för att skydda inhemska tillverkare.

Experter anser att det krävs mer än handelstullar för att bromsa de kinesiska elbilstillverkarens framfart och pekar på att leveranskedjorna måste förbättras.

Läs även: Tesla och BYD tvingar Polestar på knä Dagens PS

ANNONS

Missa inte: Tesla-aktien backar efter besvikelse Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS