Dagens PS

Mercedes-AMG GT 63 S - släggan från Stuttgart

Mercedes-AMG GT 63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance kombinerar el och bensin till förmån för prestanda. (Foto: William Koitrand
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 jan. 2023Publicerad: 08 jan. 2023

Elektrifiering förknippas oftast med miljöfrågor. Faktum är emellertid att det även kan användas i syfte att öka prestandan, något Mercedes-AMG sannerligen tagit vara på. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En av marknadens längsta modellbeteckningar målar upp en sannerligen tydlig bild – vi har alltså att göra med en GT 63 – en V8-bestyckad coupé – som får skjuts av en elmotor – därav E-Performance.

Resultatet är därför laddhybriden med marknadens sämsta räckvidd – endast 12 kilometer enligt WLTP. Men det är inte riktigt det som är poängen.

AMG GT 63 S E-Performance är chockerande snabb. (Foto: William Koitrand)

Tveksamt utförane

Om man endast tar sig en titt på AMG GT 63 E-Performances tekniska data är det enkelt att förvänta sig att man ska mötas av en bil som fullständigt skriker prestanda.

843 hästkrafter och 1 400 newtonmeter är siffror som får en Ferrari 296 GTS att rodna. Utseendet är dock inte anpassat däran. AMG GT 63 E-Performance ser inte på något sätt ut som en långsam bil, men utstrålar inte heller det som faktiskt döljer sig under huven.

Att vår testbil var konfigurerad i det minst fotovänliga utförandet man kan tänka sig är en sak, men bilens slanka form för inte tankarna till ett elektrifierat prestandamonster av rang, utan snarare till det beteckningen pekar på: GT-bilar.

På insidan möts man av förra generationen Mercedes-interiör. Med det sagt rör det sig om en funktionellt utformad instrumentpanel, ett infotainmentsystem som är något invecklat och en kvalitetskänsla som framkallar många frågetecken.

ANNONS

Man sitter dock lågt och skalstolarna omfamnar en väl. Sikten bak är bättre än väntat medan baksätet är pinsamt dåligt. Sittdynan är för kort och huvudutrymmet hade gett självaste Lille Skutt nackspärr. Förutsatt att Lille Skutt är över 180 centimeter lång.

Interiören är inte bilens starkaste gren. (Foto: William Koitrand)

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance kombinerar det bästa av två världar

Även om *andetag* Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance är en laddhybrid – vilket är extremt gynnsamt ur skattehänsyn (endast 1 878 kronor per år) – är elektrifieringen till för att maximera prestandan, inte minimera miljöpåverkan.

Vid sansad körning – med bilen i komfortläget – är AMG GT 63 S E-Performance genuint bekväm, men det är väldigt mycket däckljud från de kolossala däcken.

Gasen i botten i komfortläget leder till en viss betänketid från växellådan – en 9-stegad dubbelkopplad historia – innan bilen tar fart.

Sensationen är dock ingenting att skriva hem om egentligen och man undrar verkligen ifall prestandasiffrorna stämmer.

På ratten finns emellertid ett reglage där man kan justera körläget. Om man vrider om till RACE (ett snäpp över Sport Plus) blir upplevelsen en annan och man inser snabbt varför bilen har lika breda däck som en skördetröska.

ANNONS

I RACE-läget kan man testa på det som kallas för Race-start vilket katapulterar bilen till 100 knyck på blixtrande 2,9 sekunder, något som kräver samtliga 843 hästkrafter och 1 400 newtonmeter. Resultatet är brutalt och accelerationen är ihållande långt upp i fartregistret.

Det är en fullständigt chockerande upplevelse som erbjuds och även om man ligger i 100 knyck och mosar gaspedalen flikar antisladdsystemet mer än gärna in. 

På landsväg ackompanjeras denna brutala kraft av en väldigt imponerande kurvtagningsförmåga, inte minst med hänsyn till bilens tjänstevikt på 2,4 ton.

Styrningen är linjär och oerhört direkt, något som ger AMG GT 63 S E-Performance ett betydligt flinkare intryck. Något som inte matchar bilens möjlighet att katapulteras mot horisonten i rasande fart är bromsarna.

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance

AMG GT 63 S E-Performance går att bruka till vardags. (Foto: William Koitrand)

Mer brass än broms

När man trycker på bromsen möts man först av regenerering som sedan övergår till att de faktiska skivbromsarna kliver in. Kör man på ett mer inspirerande vis krävs det att man trycker på bromsen rejält för att bilen ska börja stanna i rimlig fart.

Prestandan är inte att leka med och det finns tveklöst utrymme för att man ska göra bort sig, något siffrorna onekligen pekar på. Det är således inte en bil som är särskilt omhändertagande och den upplevs som lika brutal och galen som en AMG bör.

ANNONS

Ljudsensationen är intressant i det att den kombinerar det elektriska med det fossila – den 4-liter stora V8:ans vrål får hjälp av elmotorns sång.

Det lilla batteriet – 6,1 kWh – laddas dessutom upp i blixtrande fart, något som gör att man i princip alltid har tillgång till den totala systemeffekten.

Vid normal körning framstår AMG GT 6S E Performance som oerhört alldaglig och odramatisk. Bilen upplevs som tam och på ren el kommer man 13 kilometer, vilket passar utmärkt om man har Sveriges kortaste pendlingssträcka.

Den speciella känslan man får i exempelvis utgående Mercedes-AMG E 63 saknas och bilen osar inte prestanda på samma dramatiska vis, förutsatt att man kör bilen för kung och fosterland.

Bromsarna är bilens svaghet. (Foto: William Koitrand)

Summan av kardemumman

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance använder sig av elektrifiering till förmån för prestanda, något den lyckas väldigt väl med. Systemeffekten levereras på ett explosionsartat manér och körupplevelsen är på många sätt häpnadsväckande.

Bromsarna är ingen höjdare och samtidigt som elmotorn bidrar till körupplevelsen, inkräktar de regenerativa bromsarna på mer dynamisk körning. Helhetspaket är emellertid imponerande och visar att en elektrifierad framtid även gynnar de som genuint gillar bilkörning.

ANNONS
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance

Helhetsintrycket av AMG GT 63 S E-Performance är positivt, trots visa petitesser. (Foto: William Koitrand)

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance
Motor: 6,2-liters, kompressormatad V8, bensin, 843 hästkrafter, 1 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,9 sekunder
Toppfart: 316 km/h
Elektrisk räckvidd: 12 km
Vikt: 2 380 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5054/1953/1447 mm
Pris: 2 085 000 SEK (Testbil ca. 2 400 000 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance

Slutbetyg: 3,5/5

Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance gör ett bra jobb när det kommer till att kombinera det bästa av två världar, även om det är just fossilmotorn som står i fokus. Dåliga bromsar och en hög vikt är emellertid avskräckande.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS